کسب‌وکار
اندیشه سبز خزر۱۱:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۱ مرداد

ARM، شرکت طراح این تراشه‌ها که تقریبا هر گوشی هوشمند و اینترنت چیزها از آن استفاده می‌کند، نقشه‌ی راه خود را برای دو سال آینده منتشر کرد. این اولین‌بار است که این شرکت این کار را انجام می‌دهد و به نظر می‌رسد دلیل آن رسیدن شرکت به جاه‌طلبی‌هایش در تولید تراشه برای لپ‌تاپ‌ها است.
تا به حال، تراشه‌های ARM در لپ‌تاپ‌های محدودی استفاده شده‌اند، اگرچه به لطف تلاش برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی همیشه متصل، مایکروسافت قدم مهمی در این مسیر برداشته است. در حالیکه تئوری استفاده از لپ‌تاپ‌هایی که با یک بار شارژ کل روز کار کنند عالی است، اما هنوز هم خطای عملکردی در مقایسه‌ی استفاده از تراشه‌ی x86 وجود دارد. ARM می‌گوید این گپ به زودی کمتر می‌شود و این در حالی اتفاق می افتد که عملکرد بهتری از عمر باتری ارائه دهد.
در این بین، Ian Smythe، مدیر ارشد برنامه‌های بازاریابی ARM هیچ ترسی از مقایسه‌ی نسل بعدی معماری تراشه‌ی شرکتش با پردازنده‌های میان‌رده‌ی Core i5 اینتل ندارد. Smytche در طول کنفرانس مطبوعاتی پیش از اعلام تصمیم جدید شرکتش گفت: واضح است که ما در مسیری در حال تغییر قرار گرفته‌ایم.
هنوز اطلاعات بیشتری از نقشه‌ی راه ARM منتشر نشده، اما در سال جاری شرکت معماری Cotex-A76 خود را ارائه می‌دهد که شرکایش با استفاده از پردازنده‌های ۷ و ۱۰ نانومتری آن را می‌سازند. برای سال آینده، این شرکت Deimos CPU را راه‌اندازی می‌کند که احتمالا با استفاده از پردازنده‌های ۷ نانومتری ساخته می‌شوند. برنامه‌ی ARM در سال ۲۰۲۰ هم عرضه‌ی پردازنده‌های Hercules برای پردازنده‌های ۵ و ۷ نانومتری است.
در زمینه‌ی عملکرد محاسباتی خام، A76 می‌تواند با برخی تراشه‌های Intel i5 رقابت کند و ARM هم قول توان طراحی حرارتی (TDP) کمتر از ۵ وات را داده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه