ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۸ جمعه ۱۶ فروردين

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی میزبان «دلبر نظری» وزیر امور زنان و خانواده افغانستان و «صداقت آوا» رییس کمیته دولتی امور زنان جمهوری آذربایجان بود؛ وزیر ارتباطات در ابتدای این جلسه ضمن خوشامدگویی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم با جمهوری اسلامی افغانستان و هم با جمهوری آذربایجان روابط گرم و صمیمانه‌ای دارد و از توسعه بیشتر روابط با دو کشور استقبال می‌کند.
وزیر ارتباطات با اعلام آمادگی برای همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با دو کشور افغانستان و آذربایجان گفت: حوزه ارتباطات دو خصلت دارد. نخست آنکه دانش IT دانش جوانان است و در حال حاضر هم جوانان بیشترین فعالان در این عرصه هستند.
وی افزود: خصلت دوم این است که فناوری اطلاعات امکان برابری جنسیتی را در فضای کاری فراهم می‌کند. عصاره و مهم‌ترین نکته در استارت‎اپ‌های حوزه فناوری خلاقیت است و خلاقیت هم زن و مرد نمی‌شناسد.
آذری جهرمی با بیان اینکه توسعه‌ی نسل ۳ و ۴ موبایل در سطح کشور منجر به افزایش سطح اشتغال زنان شده است، گفت: در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان، یعنی همسایگی پاکستان روستایی به اسم «کلپورگان» داریم، در این روستا هنری ۲۵۰۰ ساله به یادگار مانده و آن هنر ساخت ظروف سفالی است که بسیار هنر ارزشمندی هم محسوب می‌شود.
وزیر جوان دولت تدبیر و امید گفت: زنان این روستا این ظروف را با دست تولید می‌کردند و با وجود هنری که داشتند از درآمد خوبی برخوردار نبودند و همین امر سبب شده بود تا خانواده ها در فکر ترک روستا باشند.
وی افزود: اتفاقی که افتاد کمکی ساده بود؛ ابتدا اینترنت را به این روستا بردیم و در ادامه گروهی را برای آموزش به آنجا اعزام کردیم تا زنان بیاموزند چگونه از موبایل، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای فروش محصولاتشان استفاده کنند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: زنان روستای کلپورگان امروز برای فروش صنایع‌دستی خود از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به بازاریابی می‌کنند و محصولات خود را از طریق دفتر پستی که در منطقه ایجاد کرده‌ایم به دست مشتریان می‌رساند و همین امر منجر به افزایش سطح کیفیت زندگی، توقف مهاجرت از روستا و حتی آغاز روند مهاجرت معکوس شده است.
آذری جهرمی تصریح کرد: در نزدیکی مرز افغانستان در استان خراسان هم روستایی به نام «خراشاد» هست. زنان خانه‌دار این روستا با پنبه و نخ دستمال‌هایی حوله‌ای مخصوصی درست می‌کنند که رفتن ICT به این روستا موجب شده است که درآمد خانوارها تا چهار برابر افزایش پیدا کند.
وزیر جوان دولت تدبیر و امید تصریح کرد: برنامه ویژه‌ای هم توسط مشاورمان در امور بانوان پیگیری می‌شود که برنامه بسیار حائز اهمیتی است و آن بحث توانمندسازی زنان با استفاده از فناوری اطلاعات است. از مجموعه ۳۱ استان ایران این برنامه در ۲۵ استان پیاده شده و نتایج بسیار درخشانی هم داشته است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه