گوناگون
سارا محمد علیئی۶:۰ - ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير

به گزارش  رصدخانه جنوبی اروپا ، ستاره شناسان موفق به ثبت تصاویری از سیاره مشتری با استفاده از تلسکوپ VLT شدند.

تلسکوپهای وی ال تی مخفف : Very Large Telescope  چهار تلسکوپ از بزرگترین تلسکوپهای نوری جهان هستند که در رصدخانه پارانال یک مرکز نجوم در کشور شیلی بصورت آرایهای قرار گرفته اند.
این چهار تلسکوپ مشابه در سالهای ۱۹۹۸-۲۰۰۱ آغاز به کار کردند، و هر یک از آیینههای مقعری با قطر ۸ متر و ۲۰ سانتیمتر تشکیل شده اند. مالکیت این تلسکوپها با سازمان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) است.
تلسکوپ میتواند تصاویر اشیا سماوی کمرنگ با قدر ۳۰ را در یک ساعت پرتو گیری بدست آورد. این برابر است با مشاهده شی که ۴ بیلیون بار کم نور تر از چیزی ست که بتوان بدون کمک چشم دید.این تلسکوپهای بزرگ Antu, Kueyen, Melipal و Yepun نامیده میشوند.
لی فلچر از دانشگاه لستر در مصاحبه ای با خبرگزاری ریا نووستی گفت؛ این نقشه ها به ما کمک خواهد کرد تا هر آنچه از مشاهده تصاویر فیزیکی این سیاره نیاز است بدست آوریم. رصد این سیاره توسط ارسال امواج فروسرخ و بررسی طیف ها صورت گرفته در نتیجه تصاویر سه بعدی بدست آمده از این سیاره، مشخص می کند انرژی و مواد چگونه در جو این سیاره غول پیکر در حرکتند.

با توجه به این گزارش، مشاهدات سیاره مشتری و دیگر سیاره های غول پیکر به دلیل وجود ذرات گرد و غبار در جو زمین، بسیار دشوار است وسبب  جلوگیری از به دست آوردن تصاویر واضح می شود، در نتیجه ستاره شناسان با بکارگیری ترفندهای دیگری از جمله استفاده از پرتوهای لیزر و اشعه هایی با طول موج های متفاوت تصاویر واضحی از اشیاء مرموز در منظومه شمسی بدست می آورند.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

تلسکوپ روسی، سیارک 50 متری را ، یک ماه قبل از برخورد با زمین رصد کرد