گوناگون
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۴۰۰ چهارشنبه ۴ فروردين

حجم سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های تکنولوژی انگلستان در شش ماه گذشته دو برابر شده که به گفته بوریس جانسون نخست وزیر این کشور بشارت دهنده «سال رکورد شکنی در ۲۰۲۱» است.
به گزارش پیوست به نقل از فوربز، در اولین سه ماهه سال، شرکت‌های صندوق سرمایه ۷/۶ میلیارد دلار روی شرکت‌های تکنولوژی انگلستان سرمایه گذاری کرده‌اند و این مبلغ افزایشی ۱۲۴ درصدی را نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ و تقریبا دوبرابر سه ماهه قبلی را نشان می‌دهد. در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ صندوق‌های سرمایه گذاری روی شرکت‌های تکنولوژیک انگلستان در حدود ۴/۸ میلیارد دلارسرمایه‌گذاری کرده بودند.
به طور کلی انگلستان سال بسیار خوبی را با وجود همه‌گیری کرونا و برگزیت پشت سر گذاشته است. مجموع سرمایه‌گذاری‌ها روی شرکت‌های بریتانیایی در سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار بود که۲۰۰ میلیون دلار نسبت به سال قبلش افزایش داشت با این وجود که بسیاری از شرکت‌ها حتی امکان فعالیت کامل را نداشتند.
اولیور دودن وزیر دیجیتال انگلستان می‌گوید: «عصر طلایی تکنولوژی انگلستان» به شرکت‌ها کمک می‌کند پاندمی را پشت سر بگذارند. اما باید برگزیت را نیز مد نظر قرار دهید.
در زمینه استارت‌آپ‌ها، انگلستان همواره نقش رهبر اروپا را ایفا می‌کند. از ابتدای سال گذشته که انگلستان اتحادیه اروپا را ترک کرد بسیاری از کارآفرینان نگران بودند که صندوق‌های سرمایه در جای دیگری به دنبال شرکت‌های تکنولوژی می‌روند.
گزارش سالانه Tech Nation (شبکه کارآفرینان انگلستان) که در ۱۶ مارس منتشر شد نشان می‌دهد که در دوازده ماه پس از برگزیت اتفاقی کاملا عکس این پیش بینی رخ داده است. به جای اینکه انگلستان از رقبای خود یعنی آلمان و فرانسه عقب بیافتد با جذب ۸/۴ میلیارد دلار نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی آلمان خودش را از تمام اروپا جدا کرده است.
با این حال ۱۵ میلیارد دلاری که انگلستان جذب کرده است در مقایسه با ۱۴۴/۳ میلیارد دلاری که صندوق‌های سرمایه روانه آمریکا کردند مبلغ چندانی به حساب نمی‌آید. سیاستمداران به این دلیل نگران وضعیت این کشور هستند که بریتانیا هیچگاه نتوانسته غول تکنولوژی در حد رقابت با گوگل، اپل یا فیس‌بوک ارائه کند. همچنین این کشور موفقیت چندانی هم در ساخت یونیکورن یا شرکت‌هایی که خیلی سریع ارزش آنها از یک میلیارد دلار عبور می‌کند، نداشته است.
در حالی که آمریکا ۲۴۰ شرکت خصوصی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار دارد، انگلستان تنها ۸۰ یونیکورن دارد و البته شش مورد آن (Blockchain، Kymab، PPRO، Touchlight Genetics، Starling Bank و Zego) در سه ماهه اول امسال ساخته شدند.
انگلستان در عوض جایگاه خود را با تخصص در صنعت تکنولوژی جهانی تثبیت کرده است. انگلستان با اضافه کردن تکنولوژی به صنایع در زمینه‌هایی همچون فین‌تک، تکنولوژی آموزشی (edtech) و تکنولوژی درمانی (Healthtech) پیشرفت کرده است.
اولیور وولی مدیرعامل و بنیان‌گذار Envestors که به جذب سرمایه استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه کمک می‌کند می‌گوید: «من فکر می‌کنم که انگلستان و مطمئنا لندن با گذشت زمان به عنوان مرکز تکنولوژی به ویژه در زمینه فین‌تک شناخته می‌شوند. به طور کلی زمینه‌هایی که بیشترین سرمایه‌گذاری را برایشان می‌بینیم فین‌تک، سلامت، هوش مصنوعی و درمان است».
طبق اطلاعات Tech Nation، «تکنولوژی حمل و نقل» در سال ۲۰۲۰ برای صندوق‌های سرمایه بیشترین جذابیت را داشته است. در یک سال گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۱/۷ میلیارد دلار سرمایه به این صنعت تزریق کرده‌اند که کار روی خودرو‌های الکتریکی همچون Arrival تا تولید کنندگان دوچرخه الکترونیکی همچون Freeflow Technologies را شامل می‌شود.
از بین ۱۰ «توسعه برتری» که Tech Nation به آن اشاره کرده و این شرکت‌ها ۲۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه در انگلستان را به خود اختصاص داده‌اند سه مورد از جمله Zenobe Energy، Cazoo و شرکت Arrival که پیشتر به آن اشاره کردیم در زمینه حمل و نقل فعال هستند.
شرکت فین‌تک Revolut البته با جذب ۵۸۰ میلیون دلار سرمایه در سال گذشته در مکان اول قرار داشت. شرکت‌های Octopus Energy، شرکت تکنولوژی بیمه Ki، Arrival و Karma Kitchen که آشپزخانه‌هایی برای همکاری می‌سازد جایگاه‌های بعدی در لیست پنج شرکت برتر را به خود اختصاص دادند.
تمامی شرکت‌هایی که در بخش قبلی به آن اشاره شد در لندن بودند. Graphcore شرکتی در زمینه تولید نیمه رسانا است و دفتر مرکزی آن در بریستول است و شرکت تجارت الکترونیک Gymshark نیز در شهر سولیهال اداره می‌شود.
Hopin که یک پلتفرم تکنولوژی برگزاری مراسم‌های مختلف است در ماه مارس ۴۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه کرد و به گفته جانی بوفارهات مدیرعامل این شرکت «قرار گرفتن در لندن کمک بزرگی بود».
براساس گزارش Zedra که یک ارائه دهنده خدمات سرمایه است، لندن چهارمین شهر از لحاظ جذب سرمایه محسوب می‌شود. این گزارش می‌گوید: «در این شهر، محل‌های توسعه، تسهیل دهندگان و فضاهای همکاری وجود دارد که به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند پله‌های ترقی را طی کنند».
همچنین بورس لندن نیز فاکتور مهمی است و به گفته ماری روس رئیس گروه بازار‌های سرمایه اصلی بازار بورس «به پشتیبانی از این شرکت‌های پویا متعهد است».
شرکت‌های تکنولوژی و مصرف اینترنتی ۴۰ درصد از عرضه عمومی سهام در سال ۲۰۲۰ لندن را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع سال گذشته ۸۸ درصد از سرمایه‌گذاری‌های بازار سرمایه جذب شرکت‌های لندنی شده است.
این موضوع برای دولت انگلستان نگرانی کننده است و به همین دلیل دولت برای کمک به پخش کردن سرمایه در خارج از پایتخت «دستور کار متعادل سازی» را آغاز کرده است. با این حال به دلیل تمرکز شدید پول صندوق‌های سرمایه در لندن، شرکت‌های تکنولوژی در دیگر بخش‌های انگلستان مشخصا عقب می‌افتند.
«عصر طلایی» که دودن از آن صحبت می‌کند در حال حاضر تنها به نفع لندن بوده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه