تکنولوژی
بهناز زادبخش۸:۴ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ فروردين

آنچه مشاده می کنید صحنه شبیه سازی شده از یک فاجعه در مرکز آموزش آتش نشانان در ایتالیا است. محققان اروپایی در اینجا روباتهایی را آزمایش می کنند که کارشان کمک به امدادگران است. در صورت وقوع حوادث صنعتی یا بلایای طبیعی، جمع آوری اطلاعات اهمیت  بسیار زیادی دارد. دانشمندان پروژه تحقیقاتی در اروپا،  برای مواجهه با وضعیت های فاجعه آمیز، روباتهای زمینی و پهپادهایی را ساخته اند که می توانند هنگام وقوع فاجعه به امدادگران  کمک کنند. این روباتها را که می توان از راه دور کنترل کرد، با جستجو در محل وقوع سانحه، نقشه های دیجیتال سه بعدی نیز فراهم می کنند. "رونو دوبه"مهندس سیستمهای تمام اتوماتیک از "انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ"، که با این طرح همکاری می کند، می گوید: «این روباتها مجهز به حسگرهای لیزری هستند که فاصله را بصورت دو بعدی اندازه گیری می کنند. سپس با چرخش می توانند یک نقشه سه بعدی تهیه کنند. در اکثر مواقع از دو یا سه روبات استفاده می کنیم.

برروی هر یک از این روباتها یک یا دو حسگر وجود دارد. هدفمان این است که با استفاده از تمام ابزارهای موجود، به طرحی کلی از محل وقوع سانحه دست یابیم.» بنابراین ارزیابی بهتری از وضعیت سانحه خواهیم داشت. و همچنین جان امدادگران نیزاز خطرات احتمالی مصون خواهد ماند. متخصصان علم روباتیک در این پروژه مستقیما با آتش نشانها همکاری می کنند. "آمانوئل جیزی"، آتش نشان سازمان آتش نشانی ایتالیا که با این طرح تحقیقاتی همکاری می کند، می گوید: «جمع آوری این اطلاعات برای شروع هرنوع اقدامی، مفید و ضروری است. زیرا می توانیم در هنگام شب، یا هنگام  بارندگی در زمان حادثه، عملیات اضطراری را طوری طراحی کنیم که امنیت و سلامت افراد اعزامی در محل عملیات از ضمانت بالایی برخوردار شود.
انواع حسگرها، مثلا حسگر گاز یا نشانگرپرتوزایی را  می توان روی این رباتها نصب کرد. یا بازوی چند مفصلی رویشان قرارداد و با آن نمونه برداشت. اما دغدغه اصلی پژوهشگران، بهینه کردن ارتباط متقابل بین انسان و ماشین است. "ایوانا کرویف کوربایوا"، مسئول این طرح می گوید: « این روزها حضور روبات ها را همه جا حس می کنیم. تنها کاری که معمولا این روبات ها انجام نمی دهند، همکاری با یکدیگر یا تعامل با انسان است. بنابراین یکی از دغدغه های ما در این طرح این است که، امکان همکاری تیمی ربات با انسان امکان پذیر شود. تابستان سال گذشته در" آماتریچه" زلزله شدیدی به وقوع پیوست. محققان این پروژه نتایج تحقیقات خود را در ین فاجعه مورد آزمایش قرار دادند. آتش نشانها و مقامات محلی، از دانشمندان درخواست کردند تا برای ارزیابی میزان خسارت وارد شده به دو کلیسای «سن فرانچسکو» و «سن آگوستینو» که مربوط قرن چهاردهم میلادی و جزء میراث فرهنگی هستند، از روبات های خود کمک بگیرند. "لویجی فردا"، مهندس کامیپوتر از" دانشگاه رم" در این باره می گوید: «مأموریت مشکلی  بود چون کلیساها در وضعیت بدی بودند و آتش نشانها نمی توانستند مستقیماً وارد ساختمان شوند و اوضاع را مورد بررسی قرار دهند. ابتدا، روبات از پشت کلیسا وارد شد تا از وضعیت مطلع شوند و بعد روبات دیگری وارد شد و به جلوی کلیسا رفت. بعد توانستیم پهپاد را وارد کنیم و از تمام داخل کلیسا فیلم بگیریم و نتیجه اش این شد که توانستیم به یک مدل سه بعدی از ساختمان دست پیدا کنیم.» با عکسهای سه بعدی لایه لایه ،که برای تثبیت ساختمان و حفاظت از بناهای میراث فرهنگی به کار برده شده بود، عملیات با موفقیت به اتمام رسید. مسئول این طرح می گوید: «شاهد آن بوده ایم  که چنین عملیاتی، حتی با همین ابزارهای پژوهشی که در دست ماست، نیزامکان پذیر است. من امیدوارم که تیمی مجهز به روبات برای مواجهه با وضعیتهای اضطراری فاجعه آمیز در اروپا بسازیم.» آتش نشانها و دانشمندان برای مواجهه با هر نوع وضعیت اضطراری فاجعه آمیز، تمایل به همکاری دارند .

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه