تکنولوژی
رضا رزمی۶:۳۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

در روز 13 ام آگوست، comet 67p/churyumov-gerasimenko و ماهواره ی بدون سرنشین روزتا نزدیک ترین سفرشان به خورشید را داشتند . هر دو حالا به بیرون سیستم خورشیدی حرکت میکنند اما روزتا هنوز راز هایی برای افشا دارد . یکی اینکه ستاره ی دنباله دار یا comet چرخه ی روزانه ی آبی دارد که به گفته آژانس فضایی زنده نگه اش میدارد . روزتا به مطالعه ی comet در طول دوره ی فعالیتش زمانی که از خورشید دور میشد ادامه میدهد . این کار نه تنها دانشی از طبیعت یک ستاره ی دنباله دار در فعال ترین حالتش به دست میدهد، بلکه اطلاعاتی قیاسی برای مشاهدات اولیه فراهم میکند ، مانند آنهایی که در سپتامبر سال قبل بالافاصله بعد از رسیدن روزتا به دست آمدند و به  کشف چرخه ی آب رسیدند .
بر اساس گفته های داده های روزتا ، یک ستاره ی دنبال دار چیزی بیشتر از یک گلوله برف کثیف است که وقتی به خورشید نزدیک میشود از خودش آب و غبار پرتاب میکند . پروسه ی پیچیده تری در جریان اند که خیلی از آنها در طبیعت گردشی اند . در سپتامبر 2014 ، وسیله ی infrared مرئی وطیف سنج تصویری دمایی (VIRTIS) مشاهدات دقیقی از منطقه ای در گردنه ی ستاره ی دنباله  دار دمبل شکلی به نام hapi به دست دادند . این منطقه ی 1 کیلومترمربعی  به طور منظم  وقتی در هر 12  ساعت 67p بار میچرخد ، در تاریکی غوطه میخورد و این یکی از فعال ترین مناطق ستاره ی دنباله دار است .


چیزی که VIRTIS پیدا کرد آب یخ زده در عکس بود که در شب ظاهر شد و در روز پنهان شد . این طور به نظر میرسید که آب جمع میشد و وقتی که hapi تاریم بود یخ میزد و سپس وقتی نور خورشید به آن میتابید ذوب میشد .  ماریا کریستینا د سانکتیس از موسسه ی ملی فیزیک نجومی ایتالیا میگوید : ما مکانیزمی در پیدا کردن که سطح ستاره ی دنباله دار را از یخ تازه در هر چرخشی پر میکند و آن را زنده نگه میدارد . "  . از آنجایی که یخ به سرعت پیدا و ناپدید میشود، نمیتواند قطری بیشتر از یک سانتیمتر داشته باشد اما نظم پدیدار شدنش نشان میدهد که نوعی مکانیزم در کار وجود دارد . در این مورد ESA معتقد است که 67P مانند یک فریز بزرگ عمل میکند .
مساله ی مهمی که در مورد فضای بیرون وجود دارد این است که وقتی پای تابش گرما وسط می آید ، دیگر چیزی عایق املاک ندارد . در زمین اگر از نور خورشید فاصله گرفته و به سایه بروید ، کمی خنک تر میشوید اما ناگهان یخ نمیزنید و نمیمیرید . به عبارت دیگر ، در سطح comet 67p شما از یک دمای شدید به دلیل کمبود هوا به دمای شدید دیگر میروید . در سایه ، دما صدها درجه زیر حد یخ زدن است .اما دمای خورشید به سرعت بالا رفته  و به نقطه ی جوش آب میرسد .


چیزی که دانشمندان معتقدند در comet 67p اتفاق می افتد این است که، همانوطر که فضای hapi به تاریکی میرسید، سطحش ناگهان به دمای زیر صفر میرسد . با این حال فضای داخل comet ، گرمایی که در طول روز جمع شده را نگه میدارد، به جوشیدن و تصعید کردن آب یخ ، کربن دی اکسید و دیگر بخار ها به گاز ادامه میدهد . این ها از comet به شکل فواره ای بیرون می آیند و زمانی که بخار آب به سطح یخ زده برخورد میکند ، به تکه های یخی تبدیل میشود که توسط سفینه ی فضای روزتا دیده شد . زمانی که آفتاب بالا می آید ، یخ بار دیگر بخار شده ،به سرعت ناپدید میشود و چرخه تکرار میشود .
بر طبق گفته های ESA این چرخه ای است که دانش شک دارد که در ستاره های دنبال دارد کار کند ، اما این اولین باری است که در واقع مشاهده و تایید شده . به علاوه مشاهدات virtis به داشمندان این امکان را میدهد که مناطق hapi را ازتخمین بزنند که یک تا 15 درصد آب چقدر دارد و اینکه بخار آب ناخیه ممکن است به عنوان 3 درصد انعکاسی کل comet حساب شود .
آژانس فضایی میگوید که این نظارت از 67p آنقدر ادامه پیدا میکند تا روزتا قدرت فروز آمدن کنترل شده روی comet  را داشته باشد و ماموریت گسترده اش تمام میشود .
تمام یافته های تیم روزتا در nature منتشر شده است .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

ناسا کامیون های رزم را به عنوان وسیله ی فرار جدید فضانوردان امتحان میکند