ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ آذر

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه معاونین خود در نشست خبری با محوریت ارائه‌ی گزارش 100 روزه‌ی نخست حضور یافت و گفت : شبکه‌ی ملی اطلاعات و دولت الکترونیک از پروژه‌های مهمی است که بایستی به سرانجام برسانیم.
مهندس جهرمی در بین خبرنگاران با اشاره به اجرای سه فاز شبکه‌ی ملی اطلاعات گفت : در چهار سال گذشته این شبکه اجرا و به بهره‌برداری رسید و به دلیل اینکه تصویب سند یک اقدام زمان‌بری بود نمی‌توانستیم ،پروژه و شبکه را منتظر تصویب سند نگه‌ داریم بنابراین چرخ شبکه‌ی ملی اطلاعات را به حرکت در آوردیم.
وزیر ارتباطات در ادامه افزود: اثرات اجرای شبکه‌ی ملی اطلاعات در زندگی روزمره‌ی مردم مشهود است. شرکت‌های کسب‌وکارهای نوپا به‌ واسطه‌ی این شبکه‌ی فعال هستند که در صورت عدم اجرای این پروژه این امر میسر نبود، همچنین اشتغال‌زایی و جنب‌وجوش‌هایی که در مراکز دانشگاهی ایجاد شده است. همه اثرات وضعی اقداماتی است که در این عرصه انجام‌ شده است.
وی داستان شبکه‌ی ملی اطلاعات را به فیل و تاریکی تعبیر کرد و گفت: فضای شبکه‌ی ملی اطلاعات به‌گونه‌ای است که هرکسی به فراخور حال تعبیری از آن دارد. سیاسیون آن را یک پروژه‌ی بی‌انتها می‌ببیند. این در حالی است که برخی علما می‌گویند شبکه‌ی ملی اطلاعات شبکه‌ای است که به‌ واسطه‌ی آن فضای مجازی پاک می‌ماند و البته در این میان برخی متصور هستند که در این شبکه هیچ خطایی رخ نخواهد داد و اطلاعات ما به‌صورت کامل مصون خواهد ماند. ما دراین‌ بین می‌گوییم شبکه‌ی ملی اطلاعات مجموعه‌ی همه‌ی این دیدگاه‌ها است.
مهندس جهرمی در ادامه گزارش داد: در سه ماه گذشته مذاکرات جدی با مرکز ملی فضای مجازی صورت گرفته و مرکز ملی فضای مجازی یک سند به‌صورت مکتوب به ما ابلاغ کرده است که اقدامات ما را برای رسیدن به اهداف شبکه‌ی ملی اطلاعات را تبیین کرده است.
وزیر ارتباطات از تشکیل یک گروه اجرایی خبر داد و گفت: سه کمیته زیر مجموعه و یک شورای ناظرین متشکل از بخش خصوصی و فعالین فضای مجازی کشور انتخاب کردیم و همچنین سعی کردیم تا گزارش گران بی‌طرفی داشته باشیم که میزان انطباق اقدامات را با سند را بررسی و گزارش کنند.
مهندس جواد جهرمی در ادامه پاسخ به این سؤال که تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت به ضرر کاربران کم‌مصرف توضیح داد: تعرفه‌های جدید به ضرر کاربران کم‌مصرف نیست چراکه کاربرانی که مصرف کمی دارند می‌توانند از ظرفیت موبایل و سرویس‌های LTE استفاده کنند. اما اینکه تعرفه‌های جدید برای افراد کم‌درآمد افزایش هزینه در بردارد، این‌طور نیست چراکه با توجه به جدول در نظر گرفته‌شده برای همه‌ی اقشار کاهش چشمگیر در هزینه‌ها بوده است.
وی با اشاره به اینکه در شبکه‌ی ملی اطلاعات سیاستی برای حمایت از تولید محتوای داخلی وجود دارد که در سایر کشورها نیز چنین اقداماتی حمایتی انجام می‌شود، اظهار کرد: البته موضوع مطرح‌شده مبنی بر اینکه در نظر گرفتن هزینه‌ی ترافیک 50 درصدی برای سایت‌های داخلی برای اینکه بتوانند در مقابل سایت‌های خارجی به عنوان رقیب ظاهر شود مطابق سند تبین الزامات شبکه ملی اطلاعات برای حمایت از تولید داخل بوده است.
آذری جهرمی همچنین در مورد وضعیت کارگزاران روستایی شرکت مخابرات تصریح کرد: از نظر قانونی وزارت ارتباطات در مورد کارگزاران شرکت مخابرات ایران و نوع و شکل قرارداد آنها تکلیفی ندارد اما از مبحث دیگر چون آنها نیز جزو خانواده‌ی ارتباطات به شمار می‌روند پس مشکلات آن‌ها مشکلات ما محسوب می‌شود.
وی با اشاره به مصوبه‌ای که مجلس در مورد کارگزارن شرکت مخابرات دارد، افزود: مطابق این مصوبه شرکت مخابرات ایران باید نسبت به تامین امنیت شغلی کارگزاران اقدام کند که حالا در تفسیر این مصوبه نیز دو دیدگاه وجود دارد. یکی اینکه شرکت مخابرات باید نسبت به عقد قرارداد طولانی مدت اقدام کند و دوم اینکه اطمینان خاطر داده شود که شرایط فعلی آنها برقرار است.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه به لحاظ حقوقی آن چیزی که از مصوبه‌ی مجلس برداشت می‌شود چنین است که مخابرات هر سال اقدام به تمدید قرارداد آنها کند، خاطر نشان کرد: شرکت مخابرات اقدام به تمدید یکساله‌ی قرارداد آن‌ها می‌کند اما درخواست کارگزاران عقد قرارداد طولانی مدت توسط مخابرات است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه