ایران و جهان
سارا محمد علیئی۵:۰ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۳ اسفند

معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به کاربردهای فراوان صنعت هوافضا گفت: در این صنعت نباید فقط به فکر پرتاب ماهواره بود و می‌توان به خدمات فراوان ناشی از داده‌های این صنعت توجه کرد.
به گزارش مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر حسین حسینی تودشکی در اولین رویداد ایده‌پردازی هوا و فضای انجمن علمی دانشکده هوافضا «ایرآپ» افزود: در حوزه‌ی هوا و فضا می‌توان از داده‌های موجود سازمان فضایی به‌ خوبی استفاده کرد و نرم‌افزارهای موبایلی ساخت که نیاز مردم را در حوزه‌های مختلف هواشناسی و محیط‌زیست تامین کند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به بحث نوآوری در دانشگاه‌های نسل سوم بیان کرد: مأموریت این دانشگاه‌ها فقط پرداختن به تولید ثروت از علم نیست بلکه در کنار دیگر فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی نیز باید به کارآفرینی بپردازند.
حسینی تودشکی تأکید کرد: پژوهش‌های کاربردی از جنس نیازهای روز مردم است اما همچنین باید به پژوهش‌هایی توجه شود که نیازهای آینده را تامین کند.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان داشت: اگر به این کلان‌روندها توجه نکنیم به‌خصوص درزمانی که مشکلات اقتصادی افزایش می‌یابد یقیناً در حوزه‌های مختلف انرژی، سلامت و ایمنی دچار مشکل خواهیم شد.
حسینی تودشکی ادامه داد: حتی همین پژوهش‌ها نیز پروژه‌های کاربردی به شمار می‌آیند اما کاربردهای ۲۰ سال آینده هستند و می‌توان گفت حدود ۷۰ درصد رساله‌های دکتری در دانشگاه‌های مطرح آمریکا و اروپا از این‌ دست پژوهش‌ها هستند که دولت هم‌ روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.
وی تصریح کرد: اما در حوزه‌ی نیاز روز که می‌تواند منجر به اقتصاد دانش‌بنیان شود و برای صنعت ما در دسترس‌تر هست در حوزه‌ی نوآوری شکل می‌گیرد.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: دانشگاه‌های نسل ۳ هم به پژوهش‌های بنیادی و پژوهش‌های کاربردی و هم به کلان‌روندها توجه می‌کند.
حسینی تودشکی تصریح کرد: در حوزه‌ی بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در مصوبات دولت برای سال ۹۷ شاهد پیشرفت‌هایی هستیم که شامل تخصیص ۴۰ درصد از بودجه‌ی بخش تحقیق و توسعه‌ی شرکت‌های دولتی برای انجام پژوهش با دانشگاه‌ها است.
حسینی تودشکی گفت: این امر می‌تواند به ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش نوآوری در دانشگاه‌ها منجر شود زیرا اگر این شرکت‌ها با دانشگاه تفاهم‌نامه نداشته باشند ۴۰ درصد از بودجه‌ی بخش تحقیق و توسعه‌ی آن‌ها تخصیص نخواهد یافت.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه