تکنولوژی
الناز فرجی۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ آبان

منجمان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر ناسا در صورت خارجی k2 اش ، سیاره ای بسیار کوچک و سنگی را پیدا کردند که به دور یک white dwarf یا کوتوله ی سفید دور میچرخید . این اولین شی شناخته شده ای است که دور چنین ستاره ای میچرخد و وجودش به نظریه ی آلودگی اتمسفر کوتوله های سفید می افزاید .
شی مذکور در صورت فلکی خوشه قرار گرفته و بسیار کوچک است ( حداقل با استاندارد های کیهانی ) . به عنوان یک  کوچک ستاره معرفی شده و اساسا از غبار و سنگ تشکیل شده که اندازه ی یک سیارک است . این شی دور یک ستاره ی بسیار قدیمی و ثقیل به نام کوتوله ی سفید WD 1145+017 میچرخد . زمانی مانند خورشید ما ، اشیا گسترش میابند تا قرمزهای غول پیکر را بسازند و سن آنها بالا میرود؛ و 50 درصد از موادشان را از دست داده و به اندازه ی زمین کوچک میشوند .
این شی کشف شده هر چهار و نیم ساعت یک بار دور WD 1145+017 میچرخد ، که این یعنی خیلی به این ستاره ی قدیمی نزدیک است . نزدیکی به نیروی جاذبه ی قوی و گرمای شدید کوتوله ی سفید باعث بخار شدن این کوچک ستاره میشود . کشف این مساله زمانی اتفاق افتاد که k2 روی صورت فلکی خوشه بین مه و آگوست 2014 متمرکز شده بود . منجمان تغییری بسیار کوچک در روشنایی کوتوله ی سفید مشاهده کردند ، نشانه ای واضح از شی ای که از جلوی این ستاره ی مرده رد میشد .
با این حال زمانی که داده های مربوط به روشنایی در نمودار قرار گرفت، الگو شکل U معمول از سیاره ی جلوی ستاره را نشان نداد اما به جایش یک شیب و فرورفتگی نامتقارن و گسترده دیدند. بعد از تحلیل ، این تیم به نتیجه رسید که آنها یک شی چرخنده را میبینند که حلقه ای از خاشاک را دنبال میکند ، مانند نواری توسط کوتوله ی سفید .


این قضیه با یک نظریه مربوط میشود . درحالیکه جاذبه ی خالص کوتوله های سفید نشان میدهد که سطحشان از نظر شیمی خالص است ، تنها هلیوم و هیدروژن دارد ، ولی مدت زمان زیادی است که گمان میرود اتمسفر آلوده دارد ، با موادی مانند سیلیکون، مگنزیوم و آهن که توسط جاذبه ی این ستاره ی قدیمی کشیده میشود . یافته های جدید به اعتبار این نظریه میافزایند .
دانشمند k2 ؛ فرگال مولی میگوید : " به مدت 10 سال ما فکر میکردیم که ستاره های کوتوله ی سفید از باقیمانده ی اشیا سنگی تغذیه میکنند و این نتیجه  ممکن است چیزی باشد که دنبالش میگردیم . "

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

هواپیمایی که میتواند برعکس پرواز کند