تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۵ آذر

یکی از محدودیت‌های استفاده از انرژی بادی مربوط به هزینه‌ی بالای ساخت هر توربین است. ممکن است نیاز به تقریبا یک تن فلزات خاکی کمیاب در هر دستگاه باشد که به هزینه‌های استفاده از انرژی باد می‌افزاید. با این وجود، این انرژی شاید به زودی ارزان‌تر شود. پروژه‌ی EcoSwing تحت حمایت اتحادیه‌ی اروپا، اخیرا یک توربین بادی را در دانمارک با استفاده از نوار ابررسانا ارتقا دادند که میزان مورد نیاز عناصر خاکی کمیاب را به کمتر از ۱ کیلوگرم کاهش داد. این اقدام نه تنها به طرز چشمگیری هزینه‌ها را پایین آورد، بلکه مواد مورد نیاز را هم از لحاظ وزن و اندازه کاهش داد. دانشگاه Twente’s Marc Dhalle به Chemistry world گفت: «می‌توانید انرژی بادی را با حدود نیمی از وزن و حجم یک توربین معمولی تولید کنید.»
این نوار از یک لایه‌ی ابررسانای سرامیکی با اکسید گادولینیم-باریم-مسی استفاده می‌کند، یک تسمه‌ی فولادی در پشت آن قرار دارد و آن را در برابر سمی شدن فلز از طریق لایه‌هایی از اکسید منیزیم و نقره محافظت می‌کند. از طرف دیگر، خنک‌کنندگی آن هم کار ساده‌ای است – تیم EcoSwing از نوع مشابه خنک‌کنندگی کرایو (برودتی) استفاده می‌کند که در اسکنرهای MRI وجود دارند.
این فناوری هنوز در مرحله‌ی آزمایش است. مرحله‌ی بعد، طراحی توربینی است که مزایای زیادی از این فناوری کوچک‌تر و سبک‌تر می‌برد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه