ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۳۰ شهريور

با توجه به درخواست هیات ‏مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‏‌ای استان تهران، جلسه‌ی مشترکی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در محل وزارتخانه برگزار شد. در این جلسه معاونان و برخی از مديران وزراتخانه و همچنین اعضای هیات ‏مدیره‌ی سازمان و برخی از روسای کمیسیون‏‌های تخصصی سازمان حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه محمدباقر اثنی ‏عشری، رئیس هیات ‏مدیره‌ی سازمان، خلاصه‌‏ای از تاریخچه‌ی شکل‌‏گیری سازمان از ابتدای تاسیس تاکنون، ارکان، اعضا، ماموریت و فعالیت‏‌های آن بیان کرد. برگزاری جلسات مستمر با ذی‏نفعان، از جمله سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، و نیز انجام پروژه‌‏هایی مانند برگزاری الکامپ و راه‏‌اندازی سامانه‌ی ارزی از جمله مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت.
در ادامه، روسای کمیسیون‏‌های تخصصی سازمان، رئوس مهم‏‌ترین موضوعات حوزه‌ی کسب‏‌وکاری خود را ارایه کردند. در حوزه‌ی اینترنت، طرح توانمندسازی حوزه‌ی ثابت کشور، تناسب تعرفه‌ی خدمات اینترنت بر بستر ثابت و سیار، مقررات حاکم بر قدرت مسلط بازار در کشور و اعلان عمومی اپراتورهای SMP، بررسی و تحقیق در خصوص شرایط بازار و تعرفه‌ی خدمات صوتی اپراتورهای سیار و تدوین نقشه‌ی ‏راه رتبه‌‏بندی مراکز داده از جمله موارد مطرح شده بود. در حوزه‌ی سخت‌‏افزار، مشکلات ناشی از نوسانات اخیر ارزی و نیاز به مشارکت و همکاری دولت برای کمک به شرکت‌‏های خصوصی در گذار از این مشکلات (مانند پرداخت مابه‌‏التفاوت نرخ ازر، استرداد ضمانت‏نامه‌‏ها و عدم پرداخت بدهی‌‏ها) بیان شد. در حوزه‌ی شبکه نیز علاوه بر مشکلات ارزی، وضعیت فعلی فرآیند تایید نمونه و تبعات منفی آن بر کسب‏‌وکار و نیز تلاش سازمان برای اصلاح آن (در مشارکت با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) تشریح شد. در حوزه‌ی افتا، عدم متولی واحد برای موضوع مهم و حساس امنیت فناوری اطلاعات، مورد تاکید قرار گرفت. موضوع فیلترینگ ناگهانی سایت‌‏ها که باعث اختلال در کسب‏‌وکارهای الکترونیکی می‌‏شود، هم از جمله موضوعاتی بود که از سوی نمایندگان سازمان مطرح شد. در پایان این بخش، سازمان راهکارهای خود را برای سامان‏دهی بازار و مدیریت شرایط فعلی آن، ذیل سرفصل‌‏های اتخاذ رویکرد برای تعیین جایگاه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد كشور، تعیین فرآیندی برای برآورد و پایش شاخص‌‏های بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، برنامه و تعیین اهداف کمی و کیفی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال آتی و تشکیل ستاد «تدابیر ویژه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات» به منظور یکپارچه‌‏سازی تصمیم‏‌گیری و اقدام در سطح کلان و ملی در شرایط خاص امروز ارایه کرد.
سپس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیحاتی را در خصوص فضای فعلی فاوا در کشور ارایه داد. پس از بحث و تبادل نظر، راهکارهایی برای رفع مشکلات فعلی و توسعه‌ی آتی بازار مطرح و مورد تاكيد وزير قرار گرفت.
این راه‌کارها عبارتند از:
۱. حضور فعال اپراتورهای تلفن همراه در کمیسیون‏ اینترنت سازمان به منظور تعامل با سایر شرکت‌‏های این حوزه.
۲. انتخاب دو عضو دیگر برای کمیسیون تنظیم مقررت از بخش خصوصی درحوزه‌های حقوقی و شركت‌های نوپا.
۳. ارایه‌ی راهکارهای پیشنهادی سازمان در خصوص رفع مشکلات و موانع ناشی از نوسانات ارزی.
۴. تشکیل ستاد «تدابیر ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات» با محوريت معاونت فناوری و نوآوری وزارتخانه.
۵. ارایه‌ی گزارشی از مشکلات حوزه‌ی امنیت فاوا و نیز پیشنهاد اصلاح قانون جرایم رایانه‏‌ای.
۶. ارایه‌ی پيشنهادات سازمان در خصوص تسريع در فرايندهای اخذ مجوز كسب و كارها.
۷. حضور معاونان وزارتخانه در سازمان به منظور ارایه‌ی گزارش و همفکری با بخش خصوصی.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه