ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ مرداد

پروفسور لطف‌علی عسگرزاده که بیش‌تر با نام لطفی‌زاده شناخته می‌شود، بنیان‌گذار منطق فازی و استاد تمام دانشگاه برکلی کالیفرنیا، ۲۱ ام مردادماه، در سن 96 سالگی درگذشت. وی در 15 بهمن 1299 در شهر باکو که آن زمان جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بود، از پدری ایرانی و مادری روس به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را همان جا و به زبان روسی آغاز کرد.
خانواده‌ی عسگرزاده زمانی که لطف‌علی 10 ساله بود به ایران مهاجرت کردند و او نیز تحصیلات خود را در تهران ادامه داده و به دبیرستان البرز و سپس دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران راه یافت.
وی در سال 1321 در رشته‌ی مهندسی برق از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و سپس برای ادامه‌ی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری راهی آمریکا شد. لطفی‌زاده پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد خود از دانشگاه MIT، در همان رشته، دوره‌ی دکتری را در دانشگاه کلمبیای نیویورک گذراند و در این دانشگاه به درجه‌ی استاد تمام نائل شد.
لازم به ذکر است منطق فازی، در اصل رویکردی پیرامون رایانش است که بیشتر بر اساس «درجات درستی» شکل گرفته تا «درست و غلط بودن» که در علم رایانه با صفر و یا یک نمایش داده می‌شود.
این ایده نخستین بار توسط دکتر لطفی‌زاده مطرح گردید که پیشتر روی موضوع مشکل سیستم‌های کامپیوتری در درک زبان طبیعی به کار گرفته می‌شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه