تکنولوژی
بهناز زادبخش۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۸ تير

پله های استاندارد، انرژی مصرف کننده را در زمان پایین آمدن جذب می کنند، و این  انرژی را در هنگام بالا رفتن به کاربر باز می گرداند. طبق یک مطالعه منتشر شده  که از "یون شنونگ سانگ" در 12 ژوئیه 2017 که در مجله همگانی "دانشگاه علوم و تکنولوژی آمریکا" در "میسوری" منتشر شد، نتیجه نشان داد پله های بازیافت انرژی ممکن است با جذب و بازگرداندن انرژی خود به مردم کمک کنند. این کار در موسسه فناوری گرجستان و با همکاری "کارن لیو" و "لنا تینگ " انجام شد.
بسیاری از افراد سالخورده و معلول با بالا و پایین رفتن پله ها در گیر هستند. و جایگزین های موجود مانند آسانسور، بالا برو پله برقی بسیار پرهزینه بوده و نیاز به انرژی زیادی دارند. نویسندگان این پروژه ، استفاده از تکنولوژی" پله های جایگزین و حامی بازیافت انرژی" را بررسی کرده اند که فرضیه های آنها می تواند جایگزین ارزان تر و عملی تر برای افرادی با کاهش عملکرد حرکتی باشد. در واقع این پله ها طوری طراحی شده اند که که با ذخیره‌سازی انرژی افراد در زمان بالا رفتن از پله‌ها، کار را برای آنها راحت‌تر می‌کند. این انرژی ذخیره شده به سمت آنها بر می گردد تا راحت تر بالا بروند.
طبیعی است که بالا رفتن از پله‌ها انرژی بیشتری از ما می‌گیرد اما محققان این تیم معتقدند در زمان پایین آمدن نیز انرژی قابل توجهی مصرف می‌شود که مانند ترمز گرفتن خودرو در زمان سرعت گرفتن آن است. "کارن لیو"یکی از محققان این پروژه گفت: بر خلاف راه رفتن معمولی که قدم‌ها انرژی قابل بازیابی را از بین می برند، وضعیت پله‌ها بسیار قابل توجه است. وی افزود: در زمان حرکت بر روی پله‌ها بیشتر انرژی مصرفی برای بالا رفتن صرف می‌شود و در زمان پایین آمدن، صرف انرژی برای جلوگیری از سقوط است و من به نظرم آمد که بتوانم از این انرژی استفاده کنم تا بتوانیم با ذخیره این انرژی از آن برای زمان بالا رفتن استفاده کنیم. محققان برای این منظور در ساختار پله‌ها، فنرهایی به همراه حسگر کار گذاشته اند تا زمانی که فرد از پله‌ها پایین می‌آید انرژی ناشی از حرکت وی را تا حد مشخصی ذخیره می‌کنند تا زمانی که فردی بخواهد از پله‌ها بالا برود. زمانی که فرد می‌خواهد از پله‌ها بالا برود برعکس این روند اتفاق می‌افتد و حسگر فشار انرژی فنر را آزاد می‌کند و سطح پله بالاتر می‌آید تا فرد فشار کمتری بر پای خود برای بالا رفتن از پله وارد کند. این سامانه 26 درصد انرژی در زمان پایین آمدن را ذخیره می‌کند و کار را در حدود 37 درصد برای زانو راحت‌تر می‌کند.
همچنین می‌تواند برای سالمندان، زنان باردار و بیمارانی که به تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند بسیار مفید و کمک‌ کننده باشد. دیگر آنکه قابلیت نصب را برروی پله های ساخته شده به صورت موقت یا دایم دارد تا در صورت رفع نیاز بتوان آن را از روی پله بر داشت .
"لیو"در اظهاراتش می گوید:  با توجه به اینکه راهکارهای کنونی برای بیماران خیلی مناسب نیستند و برخی از آنها هزینه بسیار بالایی دارند، این سامانه  می تواند با هزینه کم و نصب آسان جایگزین بسیار مناسبی باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه