ترفند و آموزش
دنیا شکوهی۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد

ممکن است کروم بهترین مرور گر حال حاضر باشد اما به طرز غریبی رم شما را اشغال میکند. اگر به Task manager  خود نگاه کرده باشید احتمالا از تعداد فرایندهای کروم و حافظه ای که اشغال میکند شوکه شده اید. در اینجا علت و راهکارهای آن را بررسی میکنیم.
به چه دلیل کروم به این میزان از رم استفاده میکند؟


امروزه وب گردی بیشتر از آنچه تصور میکنیم پیچیده است. هنگامی که از کامپیوتر خود استفاده می کنیم بیشترین فعالیتی که انجام میدهیم در مرورگرمان اتفاق میافتد. باز کردن تب ها، تماشای ویدیو ها، استفاده از اپلیکیشن های تارنما...که با کل سیستم اختلاط پیدا میکند. کروم هر یک از تب ها، افزانه ها(plugin)، و اکستنشنها را به طور مجزا اجرا میکندکه اگر که یکی از عملگرها مانند فلش خراب شد کل سیستم از کار نیافتد. که به معنی استفاده بیشتر از حافظه یا همان رم میباشد. به این خاطر که مرورگر مجبور به تکثیر بعضی از وظایف برای همه تب ها می باشد که در نهایت منجر به راحتی تمام کارها میشود.
مسایل دیگری نیز در پشت صحنه منجر به استفاده بیشتر رم میشوند مانند قابلیت پیش اجرای کروم که موجب تسریع بارگذاری صفحات وب میشوند. بعضی اکستنشن ها و وب سایت ها به حافظه شما نفوذ میکنند که بعد از اتمام کار شما نیز پاک نمیشوند. در نتیجه باعث اشغال رم میشوند. و البته که هر چه بیشتر تب باز کنید، برنامه نصب کنید یا اجرا کنید حافظه کروم بیشتری استفاده میکنید.
کروم دلیل خوبی برای استفاده زیاد از رم شما دارد، راحتی شما. بسیاری از ما با تب های زیاد و سرعت بالای بارگذاری خوگرفته ایم و بهایی که برای آن می پردازیم باگیگابایت های رم اندازه گیری می شود. نمیتوان گفت که کروم قابلیت بهینه سازی حافظه را ندارد (که مطمينا دارد) اما این آینده وبگردی خواهد بود.


استفاده زیاد از رم معمولا خوب است.
اشغال بیش از حد رم ممکن است شوک آور باشد اما به خاطر داشته باشید رم خالی یک رم بی فایده است. هنگامی که کامپیوتر شما اطلاعاتی را در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره میکند بعدها میتوانند سریعتر از اطلاعات استفاده کند و نهایتا در صورت عدم استفاده آنها را دور بریزد، تا فضا برای برنامه های دیگر باز شود.
با این منطق پر بودن تقریبی رم خوب است اما اگر به طور دایم پر باشد وباعث کند شدن عملکرد سیستم شود مشکل ساز خواهد بود. اگر فعالیت شما به رمی بیشتر از رم کامپیوتر شما نیاز داشته باشد اطلاعات به هارد منتقل می شوند که عملکرد بسیار کندتر خواهد بود. مخلص کلام در صورتی پر بودن رم مشکل ساز خواهد بود که باعث کاسته شدن سرعت سیستم شود. چگونه از اشتهای سیری ناپذیر کروم جلوگیری کنیم؟
اگر اشغال رم باعث کندی سیستم شما میشود، دوراه حل دارید: استفاده کمتر از رم یا خریداری رم بیشتر. بادر نظر گرفتن داشتن مبلغ مورد نظر راه حل دوم برای کامپیوترهای رومیزی بسیار آسان است اما برای لپ تاپ به علت غیر قابل ارتقا بودن رم دشوار است. پس ناگریز باید راحتی خود را قربانی نجات رم کرده و چیزهایی که آنرا اشغال میکنند ببندید.
عوامل اشغال کننده رم را پیدا کنید، ببندید.


برای شروع کروم را باز کنید با کلید shift +esc ،task manager  کروم باز میشود میتوانید بر بالای ستون حافظه کلیک و آنرا از بیشترین به کمترین دسته بندی کنید .با نگاه به عملکرد خود میتوانید برنامه های پرمصرف را ببندید مانند تب پین شده Gmail یا یک اکستنشن راحت، که واقعا ارزش مقدار رمی که استفاده میکند را ندارد. میتوانید اکستنشن را از صفحه chrome’s extensions غیر فعال کنید.
plugin های خود را برحالت click to play قراردهید.


با اینکار میتوانید از پخش ناخواسته ویدیوها تا زمانی که بر آنها کلیک میکنید جلوگیری کنید برای اینکار به صفحه تنظیمات رفته بر رویContent Settings  کلیک و گزینه let me choose when to run plugin content را بزنید البته میتوانید برای بعضی سایتها مانند یوتیوب یا Chrome’s PDF viewer استثنا قایل شوید.
برای جلوگیری از اشغال رم تب ها از اکستنشن های آزادکننده حافظه استفاده کنید.


ممکن است نصب اکستنشن های بیشتر برای جلوگیری از اشغال رم غیر منطقی به نظر بیاید اما میتواند باعث تغییر قابل ملاحظه شود.The Great suspender  اکستنشن جالبی است که تب ها را بعد از مدتی غیر فعال ماندن خالی میکند. آنها همچنان در تب بار شما هستند فقط چون کروم آنهارا از چرک نویس بارگذاری می کند مدت بیشتری برای بارگذاری نیاز دارند. بعضی از کاربران مرورگر با یک تب را دوست دارند که عملکردی مشابه اما بدون هدایتگر خودکار دارند. اگر شما به تب هایی برای مدتی نیاز ندارید می توانید بر روی one tab کلیک کنید که همه را بسته و یک تب با لینک دسترسی به هر کدام باز میکند. شما می توانید راه حل های بالا را برای یافتن آنچه برایتان مناسب است بیازمایید اما به یا داشته باشید که باید فداکاری کنید چه با بستن تعدادی تب، غیر فعال کردن بعضی اکستنشنها یا خرید لپ تاپ جدید.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

اگر در حین استفاده از اینترنت سرعت سیستم شما کم می شود از این افزونه استفاده کنید