تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۸:۴۲ - ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۲ دي

مترجم: مریم طاهری
بی شک بسیاری از شما بخش زیادی از وقت خود را در مقابل کامپیوتر یا گوشی های موبایل صرف می کنید. این درحالیست که بیشتر کاربران توجهی به سلامت چشمهای خود و آسیبی که دستگاه‌ های الکترونیکی به آنها می‌رسانند، ندارند. کیت تست بیناییEyeQue  یا EyeQue Personal Vision Tracker اینجاست تا این گروه از افراد دیگر بهانه‌ای برای عدم توجه به سلامتی چشمان خود نداشته باشند. همچنین این کیت هزینه‌ای خیلی پایینتر از قبض ماهانه موبایل شما دارد.
چیزی که باعث شده تا کیت تست بینایی EyeQue از دیگر گجت ها همچون “SVOne” و پیک (Peek)متمایز شود ، امکان استفاده مداوم آن است. “SVOne” با قیمتی حدود 4 هزار دلار، می‌تواند یکی از بهترین ابزارهای کمکی برای پزشکان باشد تا علاوه بر تشخیص اختلالات مختلف بیماران، هزینه‌ های دیگر دستگاه‌ ها که گاهی تا 40 هزار دلار قیمت داشتند را کاهش دهد. کیت کمکی پیک نیز می‌ تواند با تشخیص میزان تیزهوشی، ابزاری مناسب برای استفاده در کشورهای در حال پیشرفت باشد.

کیت تست بینایی EyeQue با کمک از طرح شکست‌ خورده موسسه فناوری ماساچوست، ویژگی‌هایی دارد که ارزش آن را بالا می‌ برد که یکی از مهمترین موارد آن، سادگی در طراحی و استفاده از آن است. همچینن به‌ لطف وجود سیستم آی گلس نامبرز (EyeGlass Numbers)، امکان سفارش ساده ‌تر و دقیق‌ تر این عینک با انجام تست‌ های مختلف، به صورت آنلاین ایجاد شده است. در واقع پزشکان نیز برای تجویز نسخه و نظر نهایی خود، از اعداد مربوط به شکل کروی، استوانه‌ای و محورهای چشم استفاده می‌کنند.
مورد دیگر سادگی انجام تست‌ ها است. در این مرحله کاربران باید با اتصال میکروسکوپ مربوطه به گوشی هوشمند خود، خط قرمز و سبز را در یک ردیف قرار داده و به‌وسیله آن، دید چشم های خود را ارزیابی کنند. همچنین این ابزار امکان تشخیص عیوب  چشم همچون آستیگمایتسم یا نزدیک بینی را نیز فراهم می‌کند.
جالب است اشاره کنیم که تحقیقات اخیر در رابطه با مقایسه عملکرد کیت تست بینایی EyeQue و دیگر ابزارهای صنعتی، عملکرد مشابه آنها را نشان می‌دهد. همچنین ذخیره تمامی اطلاعات در شبکه ابری، امکان تحلیل داده ‌ها در کمترین زمان ممکن را فراهم می‌کند.

اما قیمتی که برای کیت تست بینایی EyeQue در نظر گرفته شده، احتمالا نظر جلب خواهد کرد. مجموعه کامل این کیت شامل یک میکروسکوپ با قیمت تقریبی 29.99 دلار و اپلیکیشنی رایگان برای اندروید و آی او اس می‌شود که با هر بار خرید، مجموعه‌ای اضافی به ارزش 1.99 دلار در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. با وجود کیت EyeQue، کاربران به جای یک سال انتظار در هر زمان قادر به بررسی میزان سلامتی چشمان خود خواهند بود.
با اینکه عملکرد کیت تست بینایی EyeQue تحسین بر انگیز است، اما کارشناسان نسبت عدم مراجعه به پزشک و استفاده ازEyeQue به‌ عنوان جایگزین آن به کاربران هشدار داده‌اند. درست است این کیت توانایی تشخیص عیوب انکساری را دارد ، اما نباید اهمیت چشم و مراجعه به پزشک متخصص را فراموش کرد. همچنین لزوما ریشه بیماری ‌های چشمی واختلالات مختلف را نباید درنوسانات بینایی جستجو کرد. بااین‌ حال پیشنهاد می کنیم برای حداقل یک بار در سال، به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

بر اساس گزارش  های متفاوت ؛ کیت تست بینایی EyeQue موفق شد جایزه بهترین گجت خلاقانه دردسته‌های ورزشی، تناسب اندام و بیو تکنولوژی نمایشگاه CES 2017 با نام  CES Innovation Awardss را دریافت کند و به مرحله نهایی2017 Prism    Awards نیز راه یابد. این در حالی ا‌ست که هنوز 5 روز زمان تا پایان طرح مربوط به این پروژه در وب‌ سایت کیک استارتر باقی مانده و تا کنون ، بیش از 3 برابر هزینه 25 هزار دلاری مورد نیاز، جمع‌آوری شده است. به‌ علاوه این خبر می ‌تواند برای سازمان غیر انتفاعی هلندی “TWOBILLIONEYES” که در زمینه  تولید عینک‌ های مخصوص کشورهای کم درآمد فعالیت دارد نیز خوشحال‌ کننده باشد چرا که مدیران پروژه EyeQue ، سه درصد از سرمایه اولیه خود را در اختیار آن قرارخواهند داد.
اما هزینه اولیه یا بیعانه کاربران برای خرید این کیت، 25 دلار خواهد بود. به ‌علاوه تمامی افرادی که تا تاریخ 1 آوریل 2017 به سایت EyeQue مراجعه و در آن ثبت نام کنند، دسترسی مادام العمر به تست ‌های بینایی و سرویس آی گلس نامبرز را خواهند داشت.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه