ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ فروردين

به گزارش مهر، داود عاشورلو امروز در نشست خبری در پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به آخرین اطلاعات دریافتی از ماهواره‌های سنجش از دور از وضعیت وقوع سیل در کشور گفت: از اطلاعات و داده‌های رادار و ماهواره‌های اپتیکی برای پایش وضعیت مناطق گلستان، خوزستان و لرستان در زمینه وقوع سیل استفاده کردیم و تجربه موفقی در زمینه پایش این مناطق داشتیم.
وی با بیان اینکه در سیل استان گلستان از داده‌های آژانس فضایی اروپا استفاده شد، خاطر نشان کرد: بر مبنای این اطلاعات توانستیم داده‌هایی به سازمان مدیریت بحران مبنی بر اینکه چه تعداد روستا و چند کیلومتر از جاده‌ها زیر آب رفته‌اند و نیز روند توسعه سیل از آق قلا به سمت گمیشان چگونه بوده است، ارائه دهیم.
عاشورلو با اشاره به اینکه در زمان سیل گلستان موفق به تشخیص ایجاد دریاچه‌ای در بالادست گمیشان شدیم، اضافه کرد: این موضوع باعث شد تا حدی جلوی ایجاد دریاچه‌های جدید در این بخش گرفته شود.
وی با اشاره به خطر ذوب برف در ارتفاعات گلستان ادامه داد: بر مبنای اطلاعات راداری که به صورت شبانه روزی در حال انجام است، میزان شدت بارش برف و باران در ارتفاعات این استان را به ستاد مدیریت بحران و هواشناسی گزارش کردیم.
عاشورلو گفت: از این تجربه موفق هم اکنون در استان خوزستان نیز استفاده می‌شود و با استفاده از داده‌های راداری و اپتیک، موقعیت و پهنه سیل و راه‌ها را به صورت کاغذی و نیز رقومی به مدیران بحران ارائه کرده‌ایم تا نواحی بحران را شناسایی و ارزیابی کنند.
وی افزود: آخرین برآوردها از وضعیت وقوع سیل در استان خوزستان حاکی از آن است که ۱۷۴ هزار هکتار از زمین‌های این استان در زیر آب است. این در حالی است که ۳ روز گذشته این رقم حدود ۱۳۴ هزار هکتار برآورد شده بود. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که این رقم نسبت به روز گذشته تغییر خاصی نداشته است.
عاشورلو تاکید کرد: در زمینه رصد سیل در پلدختر نیز از داده‌های راداری استفاده کرده‌ایم و نواحی جاده‌ها، مناطق سیل زده و نام روستاهایی را که دچار سیل زدگی شده‌اند را به مدیریت بحران اعلام کردیم.
وی گفت: داده‌های ماهواره‌ای برای پیش‌بینی وضعیت بحران نبوده بلکه به منظور پایش و رصد وضعیت و گزارش‌گیری از رخدادهای مربوطه به کار گرفته می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه