ایران
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۸ سه شنبه ۷ خرداد

به گزارش مهر به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، علی جعفر صالحی، سرپرست معاونت طراحی و تضمین مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران گفت: آزمون باکلینگ سازه اصلی بلوک انتقال مداری در سطح کیفی با موفقیت به پایان رسید.
صالحی تشریح کرد: در این آزمون، نیرویی معادل ١٢ تن به صورت محوری بر سازه اعمال شده و این باری است که در زمان پرتاب از سوی پرتابگر، به مجموعه وارد می‌شود.
وی افزود: از آن جهت که در زمان پرتاب، وزن ماهواره هم به بلوک انتقال وارد می‌شود، نیروی اعمالی قابل توجه خواهد بود.
سرپرست معاونت طراحی و تضمین مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران از انجام آزمون دیگری در این سامانه خبر داد و گفت: آزمون خمش و کشش سازه اصلی بلوک انتقال مداری هم در سطح کیفی با موفقیت انجام شد. بدین ترتیب، آزمون‌های کیفی سازه اصلی بلوک انتقال مداری با موفقیت در مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران به پایان رسیده است.
جعفر صالحی در توضیح نقش این سامانه در مأموریت‌های فضایی گفت: بلوک انتقال مداری، سامانه‌ای است برای انتقال ماهواره‌ها از مدارهای ارتفاع پایین زمین به مدارهای بالاتر که ارتقا دهنده قابلیت پرتاب بوده و این مهم با به‌کارگیری ظرفیت‌های ارزشمند موجود در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، محقق شده است.
وی تصریح کرد: نخستین مأموریت این سامانه، انتقال ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی از مدار پارک دایروی در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین به مدار بیضوی با ارتفاع اوج ۷۰۰۰ کیلومتری خواهد بود.
سرپرست معاونت طراحی و تضمین مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص ساختار سامانه انتقال مداری اظهار داشت: ساختار آن شامل سازه، سیستم هدایت - ناوبری و کنترل، تأمین توان، کامپیوتر پرواز، پیشرانش، کنترل حرارت و سیستم جدایش است.
جعفر صالحی با اشاره به اهمیت انجام آزمون‌های لازم در سامانه‌های فضایی پیش از عملیات پرتاب و قرارگیری آن‌ها در مدار گفت: خوشبختانه، در مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران با برخورداری از ١٠ آزمایشگاه، امکان مناسبی در کشور برای انجام تست‌های لازم در سامانه‌های فضایی فراهم شده و آزمون‌های مهم سامانه انتقال مداری نیز در همین مرکز صورت پذیرفته است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه