ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۷ دي

به گزارش مهر، در سمینار تخصصی که در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، اثرات تشعشعی محیط فضا و محموله تشعشعی ماهواره «پیام» امیرکبیر، با حضور جمعی از متخصصان مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، معاونان، مدیران و کارشناسان پژوهشگاه فضایی ایران به بررسی و بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
ماهواره «پیام» با هدف توسعه فناوری فضایی و اجرای ماموریت اصلی تصویربرداری به سفارش سازمان فضایی ایران توسط دانشگاه امیرکبیر طراحی و ساخته شده و وزنی حدود ۳± ۱۰۰ کیلوگرم دارد.
در این مراسم وفا صدقی مدیر تضمین محصول و زیرسیستم محموله‌ی تشعشعی ماهواره‌ی «پیام» امیرکبیر، به بررسی اثرات تشعشعی محیط فضا و محموله تشعشعی این ماهواره پرداخت و محیط تشعشعی فضا و اثرات آن بر قطعات مورد استفاده را معرفی کرد.
در همین حال مشخصات فنی کلیدی ماهواره «پیام» امیرکبیر مطرح شد و فرآیند طراحی و توسعه محموله تشعشعی این ماهواره مورد بررسی قرار گرفت.
وفا صدقی در این باره گفت: ماهواره‌ها هنگام استقرار در فضا وارد مجموعه‌ای از برهم‌کنش‌ها با محیط اطراف خود می‌شوند. این برهم‌کنش‌ها اثرات متفاوت و گاهی مخرب بر عملکرد زیربخش‌ها یا کل ماموریت ماهواره دارند؛ این به این معنی است که بقا و موفقیت هیچ ماموریت فضایی بدون در نظر گرفتن ملاحظات تشعشعی محیط فضا، تضمین نخواهد شد و لازم است تحلیل‌های کافی و اطمینان‌بخش برای بررسی اثرات محیط فضا در مرحله طراحی دقیق ماهواره صورت پذیرد.
وی با تاکید بر اینکه در میان ویژگی‌های محیط فضا، برسی اثرات تشعشعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و باید مورد تحلیل و تست قرار گیرند، افزود: یکی از سه ماموریت اصلی ماهواره «پیام» امیرکبیر، ماموریت علمی سنجش تشعشعات فضایی در مدار است. با توجه به عملیاتی بودن و طول عمر مداری در نظر گرفته شده برای این ماهواره، امکان سنجش تجمعی در مدار داخل و خارج ماهواره فراهم می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه