تکنولوژی
مصطفی طبری۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد

یک تیم از دانشمندان دانشگاه کلمبیا با بهره گیری از نیروی تولید شده از یک فرآیند ساده که هر روز بارها تکرار می شود موفق به راه اندازی موتورهای کوچکی شدند. این دانشمندان موتورها را با استفاده تبخیر و باکتری های Bacillus subtilis که نسبت به تغییر رطوبت نسبی محیط واکنش های حرکتی شدیدی نشان می دهند، به حرکت درآورند.
هاگ های این باکتری به خصوص، هنگام که در معرض رطوبت و آب قرار می گیرند از یک دیگر دور شده و فاصله می گیرند و هنگامی که رطوبت کاهش پیدا کرده و محیط خشک می شود، با یکدیگر تماس برقرار می کنند. دانشمندان با تنظیم رطوبت محیط با استفاده از فرآیند تبخیر و حرکات منظم این باکتری ها توانستند چرخ دنده ها و پیستون های این موتورهای کوچک را به حرکت درآورند.
با این تکنیک، یک سطح آبی 8 در 8 سانتی متر قادر به تولید حدود 2 میکرو وات برق است که بطور معمول تا 60 میکرو وات نیز قابل افزایش است. این میزان الکتریسیته طبیعتاً زیاد بنظر نمی رسد و در این آزمایش تنها برای روشن کردن یک لامپ LED و یک ماشین مینیاتوری با ورزن 100 گرم استفاده شده است.
یکی از دانشمندان فعال در این پروژه می گوید: ما امیدواریم در آینده از این انرژی برای دستگاه هایی که انرژی مورد نیازشان را خود تامین می کنند استفاده کنیم. وی اشاره کرد که در آینده با رفع چند مشکل می توانیم انرژی برق تولید شده را تا 100 برابر افزایش دهیم.
این مشکلات شامل حفره های رطوبی و نحوه به جریان در آوردن رطوبت می شود. این دانشمند می گوید از این تکنیک می توان برای دستگاه هایی که در سطح آبی کار می کنند، نظیر قایق یا امثال آن استفاده کرد و میزان قابل توجهی انرژی تجدیدپذیر را تولید کرد. البته تا آن زمان سال ها فاصله داریم. بنظر می رسد در آینده حجمی از باکتری ها در اندازه یک باتری معمولی در کنار یکدیگر قرار داده شده و کاربر بتواند تنها با اضافه کردن آب به آن، از انرژی تولید شده استفاده کند.
به گفته این دانشمند، تبخیر برخلاف سایر انرژی های طبیعی نظیر خورشید و باد، بدون وقفه و در هر زمان قابل دسترس خواهد بود.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

Samsung باطری EV با طیف 500 کیلومتر و 20 دقیقه شارژ ارائه داد