تکنولوژی
مصطفی طبری۱۱:۳ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۹ خرداد

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل که شب گذشته برگزار شد شامل موارد مختلفی بود. اگر تاکنون موفق به مشاهده این کنفرانس نشده اید، این مطلب به شما برجسته ترین نکات آن را ارائه خواهد داد.

سیستم عامل OS X 10.11: El Capitan


سخنرانی با حضور کریگ فدریگی، معاون ارشد بخش مهندسی نرم افزار اپل شروع شد. وی اعلام کرد که 55 درصد از کاربران فعال سیستم عامل مک از نسخه Yosemite استفاده می کنند. فدریگی سپس El Capitan، نسخه جدید این سیستم عامل را معرفی کرد.
ویژگی های جدید این نسخه شامل حرکات اشاره ای جدید نظیر تکان دادن ماوس برای بزرگتر کردن نشانگر ماوس و شیوه ای جدید برای پین کردن وب سایت ها در مرورگر سافاری می شود. همچنین یک آیکون بلندگو در بخش نوار آدرس سافاری در نظر گرفته شده که صدای سایت هایی که به پخش موسیقی می پردازند را قطع می کند.
Spotlight نیز حالا بیشتر مبتنی بر محتوا شده است. برخلاف گذشته دیگر لازم نیست تنها براساس نام فایل ها جستجو کنید، حالا می توانید توضیح بیشتری بدهید، مثلاً بگویید "فایل هایی که ژوئن قبلی بر روی آنها کار می کردم را پیدا کن" تا اسپات‌لایت برای شما آنها را فراهم کند.
El Capitan می تواند پنجره مالتی تسکینگ (به سبک ویندوز 10) را به صورت Split Screen نمایش دهد. بدین منظور باید دکمه Maximize را نگه داشته و سپس به سمت چپ یا راست صفحه بکشید.


در نهایت، OS X 10.11 از SDK گرافیک سه بعدی Metal به منظور افزایش کیفیت بازی ها و اپلیکیشن ها در کامپیوترهای مک پشتیبانی می کند. اپل می گوید این تکنولوژی اپلیکیشن ها را 1.4 برابر سریعتر اجرا کرده و جابجایی بین برنامه ها را تا 2 برابر سریعتر می کند.
El Capitan در حال حاضر برای توسعه دهندگان ارائه شده و نسخه بتای عمومی آن نیز در ماه جولای عرضه می شود. برای نسخه نهایی و کامل باید تا پاییز امسال منتظر بمانید.

iOS 9


تمرکز و هدف اصلی اپل در بروزرسانی iOS 9، باهوش تر کردن این سیستم عامل بود. فدریگی کار خود را با معرفی بهبودهای صورت گرفته در Siri شروع کرد.
قابلیت های جدید مبتنی بر محتوای Siri شامل " remind me about this" شده و حالا تشخیص می دهد که شما به یک وب سایت در مرورگر سافاری اشاره می کنید. اگر کسی با شما تماس بگیرد و شماره وی را تشخیص ندهید، می توانید به Siri بگویید در ایمیل های شما جستجو کند تا بفهمد این شماره برای چه شخصی است.


Siri حالا قادر به پیشنهاد افراد مختلف برای دعوت به ملاقات و همچنین اپلیکیشن هایی که شما معمولاً در طول روز تمایل به استفاده دارید، است.
همچنین یک API جستجوی جدید نیز توسط اپل معرفی شده که به توسعه دهندگان اجازه می دهد پیوند قوی تری بین اپلیکیشن های خود و جستجوهای صورت گرفته در نسخه موبایل Spotlight ایجاد کنند.
بهبودهایی نیز در اپ هایی نظیر Notes، Maps صورت گرفته که شامل ایندکس کردن لینک ها و اطلاعات ترانزیتی می شود. وقتی در برنامه نقشه به دنبال کسب و کارهای مختلف هستید، این سرویس به شما می گوید آیا آن کسب و کار از Apple Pay پشتیبانی می کند یا خیر.


همچنین یک برنامه جدید تحت عنوان News طراحی شده که امکان شخصی سازی محتوای خبری و دریافت اخبار جدید در هر زمان که اپلیکیشن را اجرا کنید، را به شما می دهد.
این اپلیکیشن ابتدا در آمریکا، انگلستان و استرالیا در دسترس خواهد بود.
چند بروزرسانی نیز در آیپد صورت گرفته که شامل حرکات اشاره ای جدید نظیر ایجاد ضربه با دو انگشت بر روی کیبورد به منظور تبدیل آن به تاچ پد می شود. این قابلیت در مواقعی مانند نوشتن ایمیل که قصد دارید بخشی از یک متن را بکشید و جابجا کنید کاربردی خواهد بود.
همچنین قابلیت نمایش چند پنجره ای در آیپد نیز حضور خواهد داشت که شباهت زیادی به نسخه OS X El Capitan دارد. شما می توانید بطور همزمان در هر دو پنجره اسکرول انجام دهید.


یک قابلیت با عنوان slide-over view وجود دارد که اجازه می دهد در هنگام استفاده از یک اپلیکیشن بصورت تمام صفحه، یک اپلیکیشن دیگر را از یک سمت صفحه بیرون کشیده و آن را چک کنید. این ویژگی برای زمانی که در حال تماشای یک ویدیو هستید و قصد دارید فوراً پست های جدید توییتر خود را چک کنید، کاربردی خواهد بود. حتی در این حالت می توانید بین برنامه های مختلف سوئیچ کرده و ویدیوی خود را به صورت تصویر در تصویر مشاهده کنید.
در حالی که برای آپدیت به نسخه 8 کاربران به 4.48 گیگابایت فضا نیاز داشتند، iOS 9 تنها 1.3 گیگابایت فضا لازم دارد!
همانند El Capitan، iOS 9 در حال حاضر برای توسعه دهندگان در دسترس است و نسخه بتای عمومی آن در جولای و نسخه نهایی در پاییز امسال عرضه خواهد شد.

Apple Pay


با نوبت رسیدن به اپل پی، جنیفر بیلی، مسئول این بخش به روی صحنه آمد و گفت کارت خوان جدید Square از اپل پی پشتیبانی خواهد کرد. همچنین پین های خریدنی در پینترست نیز با اپل پی سازگاری دارند.
Apple Pay به طور رسمی در ماه آینده در انگلستان آغاز به کار خواهد کرد و در سیستم حمل و نقل عمومی این کشور مانند اتوبوس ها و قطارها بکار گرفته خواهد شد. کاربران می توانند کارت های اعتباری و دبیت خود را در Passbook وارد نمایند.

Swift 2.0 و کیت های توسعه


کریگ فدریگی اعلام کرد که موارد جدیدی به کیت های توسعه اپل اضافه خواهد شد. این موارد شامل پشتیبانی از آب رسانی و بهداشت باروری در HealthKit، کیت های بیشتر برای توسعه بازی ها و هشدارهای مونواکسید کربن در HomeKit می شوند.
در نهایت فدریگی اشاره کرد که Swift 2.0 در آینده نزدیک منتشر و متن باز خواهد بود. کامپایلرها در هر دو سیستم عامل مک و لینوکس ارائه خواهند شد.

watchOS

پیش از معرفی watchOS اپل از آمار و ارقام اپ استور صحبت کرد. این فروشگاه از مرز 100 میلیارد دانلود گذشت و بیش از 30 میلیارد دلار پرداختی به توسعه دهندگان داشته است.
واچ فیس های(تصاویر پس زمینه متحرک) جدید نظیر Photo Album در watchOS 2 وجود خواهند داشت و توسعه دهندگان می توانند اطلاعات تکمیلی مدنظرشان نظیر اطلاعات پرواز یا نتایج مسابقات ورزشی را در آن ارائه کنند.


قابلیت های جدید شامل امکان پاسخگویی به ایمیل ها، تماشای ویدیوها و برقراری تماس های صوتی FaceTime بطور مستقیم از اپل واچ می باشد. همچنین می توانید به Siri بگویید اپلیکیشن Workout را اجرا کند، بدون اینکه به ساعت دست بزنید. کیف پول مجازی اپل و اطلاعات زنده ترانزیتی نیز به ساعت هوشمند اپل اضافه خواهند شد.
همچنین به لطف بروزرسانی های اخیر WatchKit، ساعت هوشمند اپل می تواند به شبکه های بی سیم شناخته شده متصل شود، بدون اینکه نیازی به آیفون باشد.


HomeKit نیز بصورت پیش فرض بر روی اپل واچ حضور خواهد داشت، بنابراین می توانید دمای منزلتان را توسط ساعت تنظیم کنید. اطلاعات مرتبط با Taptic engine و شتاب سنج ساعت نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت.
WatchKit و watchOS 2 نیز در حال حاضر برای توسعه دهندگان ارائه شده و در پاییز برای عموم کاربران قابل دسترس خواهد بود.

Apple Music


در آخر، تیم کوک طبق معمول به صحنه آمد و گفت "یک چیز بزرگ دیگر." سرویس استریم موسیقی قدرت گرفته از آیتونز اپل موزیک بطور رسمی معرفی شد. کاربران می توانند در تب های My Music یا For You به بررسی اطلاعات آهنگ های مختلف یا پیشنهادات منطبق بر سلیقه موسیقیایی خود بپردازند. همچنین به شما اعلام می شود که آهنگ بعدی چیست، تا خود را آماده کنید.
برای ارائه پیشنهاد به شما، اپل موزیک از شما اطلاعاتی در مورد آهنگ ها، خواننده ها و لیست های پخش می پرسد. شما همچنین می توانید در بخش های Hot Tracks، Recent Releases، Top Charts آهنگ های خود را پیدا کنید و یا حتی بدون تبلیغات مزاحم، موزیک ویدیو تماشا کنید!
همچنین Siri نیز بصورت مبتنی بر محتوا در اپل موزیک کار خواهد کرد. به عنوان مثال می توانید بگویید "برایم بهترین آهنگ های سال 1982 را پخش کن" یا "یک آهنگ مشخص را از Selma پخش کن."


جیمی لاوین از شرکت Beats به روی صحنه آمد و به کوک ملحق شد. وی گفت اپل موزیک به کاربران بهترین آهنگ را در بهترین زمان ارائه خواهد داد. همچنین یک ایستگاه رادیویی جهانی تحت عنوان Beats1 نیز با اپل موزیک همکاری خواهد داشت تا کاربران بتوانند به محتوای جدید دست پیدا کنند. هنرمندان می توانند کارهای خود را به Apple Music Connect ارسال کنند تا کمی به شهرت برسند، البته فارغ از اینکه چگونه خوانده باشند.
اپل حتی از Drake، رپر معروف نیز خواست در مورد Connect و اینکه چطور موزیسین های مدرن می توانند از آن برای ارتباط بیشتر با مخاطبین خود استفاده کنند، صحبت کند.


این سرویس در 30 ژوئن و با حق اشتراک ماهیانه 9.99 دلار آغاز به کار خواهد کرد. اشتراک خانوادگی تا حداکثر شش نفر نیز با قیمت 14.99 دلار ماهیانه قابل خرید خواهد بود. همچنین در پاییز امسال اپل موزیک در اندروید نیز حضور خواهد داشت.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

نگاهی تصویری به 15 تا از بهترین ویژگی های iOS 9