گوناگون
سارا محمد علیئی۹:۰ - ۱۳۹۵ جمعه ۲۴ ارديبهشت

دانش آموز 15 ساله کانادایی ویلیام گادوری به پیدا شدن شهر گمشده قبیله مایا بر روی تصاویر ماهواره ای از سطح زمین کمک کرد.
نکت ساینس نوشت: برای این کار نیازی به تجزیه و تحلیل با ابزار خاص وجود نداشت و تنها داشتن دانش پایه نجوم و منطق برای کشف این موضوع کافی است.
گادوری محل زندگی مایا ها را با استفاده از موقعیت ستارگان در روی نقشه ستارگان مربوط به دوران ماقبل از کشف آمریکا توسط کریستف کلمب پیدا کرد او می گوید؛ در آن زمان مایا ها بر اساس محاسبات نجومی، شهر خود را بنا کرده اند.
او با مقایسه تصویر سکونت گاه های مایا و نقشه ستارگان دوران پیشاکلمبی دریافت یکی از اجرام نجومی با این قسمت تصویر مطابقت ندارد.
البته برای دوست داران تمدن های تاریخی باید عنوان کرد؛ دوران پیشا-کُلُمبی به برههای از تاریخ قاره آمریکا اطلاق میشود که هنوز مردم اروپایی به این قاره وارد نشده بودند. عبارت پیشاکلمبی به دوران پیش از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب اشاره دارد. این دوران گاهی فقط برای عصر زندگی سرخپوستان آمریکا، پیش از ورود ماجراجویان اروپایی مطرح میشود. دوران پیشاکلمبی در مباحث تاریخی به دوران تمدنهای بسیار کهن قاره آمریکا مثل اولمک، آزتکها، مایاها و امپراتوری اینکا نیز اشاره دارد.

شهر گمشده

این دانش آموز در تحقیقات خود با استفاده از نقشه های آژانس فضایی کانادا و بوسیله Google Earth توانست آرایش قرار گیری سکونت گاه ها را بررسی نماید و پس از تحلیل متوجه شد، سه شهر مایا با سه موقعییت صورت فلکی مطابقت می کند.
ویلیام، این شهر گمشده در جنگل های یوکاتان را دهان آتش (K'aak Chi) نامیده است.

شک و تردید

متخصصان آژانس فضایی کانادا، هیچ عجله برای اعلام کشف شهر گمشده توسط یک بچه مدرسه ای را ندارند. همچنین نماینده این سازمان دانیل دولیل گفته است، این منطقه دارای پوشش گیاهی سر سبز گرمسیری است و بررسی را دشوار خواهد کرد.


تصاویر ماهواره ای " شی مربع شکلی را در زیر یک سایبان بزرگ از جنگل نشان می دهد. دکتر آرماند لاروکه از دانشگاه نیوبرونزویسک می گوید شواهد کافی برای وجود شهری در آن مکان وجود دارد زیرا اشیا به شکل مربع به طور طبیعی ایجاد نخواهند شد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

Verizon می‌گوید گوشی‌های Pixel عرضه شده توسط این اپراتور، به‌روزرسانی همزمان می‌گیرد