تکنولوژی
مصطفی طبری۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۱ مرداد

یک استارت آپ با نام Leia در تلاش است تا نوعی داشبورد سه بعدی را در اتومبیل ها بکار ببرد که حتی به عینک هم نیازی ندارند.
این استارت آپ که پیش از این تکنولوژی مذکور را در یک نمایشگر 2.2 اینچی بصورت مدل پیش تولید معرفی کرده بود، حالا بر روی یک نمایشگر 5.5 اینچی کار می کند که قارد به نمایش هولوگرام ها می باشد.
دیوید فتال مدیرعامل شرکت Leia نمونه ای از این تکنولوژی را در نمایشگری بزرگتر در دفتر کار خود به نمایش گذاشت. این نمایشگر قادر به نمایش ساعت، یک اسکلت و نقشه ماهواره ای کشور سوئیس بود. اگر از فاصله 50 سانتی متری تا یک متری به صفحه نگاه می کردید متوجه یک عمق تصویر چند سانتی متری می شدید، در غیر این صورت تمام تصاویر حالت تخت و معمولی داشتند. این تصاویر رنگی، خیلی روشن نبوده و زاویه دید مناسبی را ارائه می کردند.
فتال امیدوار است از این نوع نمایشگرها در ساعت و گوشی های هوشمند، لوازم خانگی و حتی اتومبیل ها استفاده شود. این نوع صفحات به شما اجازه می دهند تا دکمه های سه بعدی را مطابق میل خود تغییر داده و یا با فرد دیگری بصورت سه بعدی چت کنید. به گفته فتال، این شرکت در حال مذاکره با خودروسازها و سایر سازندگان تجهیزات الکترونیکی بوده و احتمالاً نخستین محصول خود را در سال 2017 روانه بازار خواهد کرد.
این کمپانی قصد دارد از توسعه دهندگان برای ارائه یک کیت توسعه دهنده که برای نمایشگرهای کوچک تر عرضه می شود کمک بگیرد. این نمایشگرها به کامپیوتر متصل شده و سیاه و سفید هستند(البته نسخه رنگی همچنان در حال توسعه می باشد). شتاب سنج، ژیروسکوپ و قابلیت لمس شناور(بدون لمس صفحه) در این نمایشگرها وجود خواهد داشت. اگرچه هنوز قیمت دقیق آنها مشخص نشده اما به گفته شرکت Leia قیمتی کمتر از 500 دلار داشته و در ماه دسامبر عرضه می شود.
تکنولوژی بکار رفته در این نمایشگرها در واقع الهام گرفته از تلاش هایی هست که فتال در آزمایشگاه های اچ پی برای تولید اتصالات نوری داخلی به منظور انتقال اطلاعات بر روی یک تراشه با استفاده از نور داشته است. فتال به این موضوع پی برد که با استفاده از الگوهای انکساری خاص در ابعاد نانو می تواند زاویه برخورد امواج نوری را کنترل کند و بدین ترتیب تصاویر سه بعدی را مانند یک هولوگرام نمایش دهد. Leia سپس این کار را با استفاده از یک نمایشگر کریستال مایع استاندارد و الگوهای انکساری در زیر آن انجام داد.


در واقع تصاویری که در نمایشگر Leia می بینید حاصل شبکه ای از تصاویر متفاوت است، اما مغز شما اینطور گمان می کند که این یک تصویر واحد سه بعدی می باشد. نمایشگری که به همراه کیت توسعه دهنده عرضه می شود از 64 نقطه دید مختلف یا شبکه ای 8 در 8 از تصاویر مختلف تشکیل شده است. بدین ترتیب کاربر می تواند در هر لحظه 64 پیکسل مختلف را مشاهده کند.
از آنجایی که این تکنولوژی در واقع تصاویری با کسری از رزولوشن اصلی نمایشگر را به کاربر نمایش می دهد، استفاده از آن در نمایشگر بزرگ کمی مشکل است. به گفته فتال این تکنولوژی در صفحات کوچک و با کیفیت نظیر صفحات 4K در گوشی های هوشمند(که البته هنوز معرفی نشده) بسیار خوب عمل خواهد کرد.

برچسب ها3D dashboardCar3D
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

بر اساس گزارش های به دست آمده، مرسدس، Tesla را به وسیله ی چهار EV جدید به چالش کشیده است