گوناگون
سارا محمد علیئی۵:۰ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ دي

رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله‌ی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی گفت: از کسانی که ادعای پیش‌بینی زلزله دارند دعوت می‌کنیم تا در یک مجموعه علمی به موضوع پیش‌بینی زمین‌لرزه بپردازند.
دکتر محمد مختاری در گفتگو با مهر با تأکید بر اینکه ایران کشور زلزله‌خیزی است، اظهار کرد: از میان زمین‌لرزه‌هایی که طی این چند ماه اخیر رخ‌ داده تعداد کمی بزرگی بالای ۵ ریشتر داشتند.
رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله بابیان اینکه اکثر این زمین‌لرزه‌ها دارای بزرگی کم بین ۱ تا ۳ ریشتر هستند که فقط به‌ وسیله دستگاه‌های لرزه‌نگاری به ثبت می‌رسند و برای مردم محسوس نیستند، تأکید کرد: این زمین‌لرزه‌ها مخرب نیستند ولی احساس می‌کنیم تعدادشان افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است؛ بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌های چند ماه اخیر با بزرگی بالاتر تنها ۵ الی ۶ بودند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی با بیان اینکه زمین‌لرزه‌های زیر ۳ ریشتر در ایران که کشوری لرزه‌خیز است طبیعی هستند، خاطر نشان کرد: این زمین‌لرزه‌ها درگذشته نیز رخ می‌دادند اما در برخی مناطق و زمان‌ها بیشتر و برخی کمتر.
مختاری در ادامه با تأکید بر اینکه کرمانشاه با قرار گرفتن در ناحیه ی زاگرس جزو مناطق زلزله‌خیز ایران محسوب می‌شود، افزود: برای اینکه بتوانیم شناخت بهینه‌ای از گسل‌ها و متعاقب آن زمین‌لرزه داشته باشیم می‌بایست از روش لرزه‌نگاری بازتابی که یکی از مهم‌ترین روش‌های ژئوفیزیکی جهت شناسایی ساختار زمین‌شناسی است، استفاده کنیم. البته ناگفته نماند که این روش به‌صورت خیلی جدی در شرکت نفت ساله است که بدین منظور مورد استفاده قرار گرفته است.
رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله افزود: با لرزه‌نگاری بازتابی، هندسه ی گسل و پارامترهای آن مانند طول، شیب و عمق گسل مشخص می‌شوند. بر این اساس می‌توانیم با دقت بالاتری مشخص کنیم که زمین‌لرزه‌ای با چه بزرگایی از یک گسل در یک منطقه مورد انتظار است.
مختاری افزود: طول گسل با بزرگای زلزله ارتباط مستقیم دارد و هرچقدر طول گسل زیادتر باشد مسلماً زمین‌لرزه با بزرگای بالاتری خواهد بود.
مختاری با بیان اینکه در حال حاضر نقشه ی گسل‌ها را داریم ولی این کافی نیست، خاطرنشان کرد: خیلی از گسل‌ها در کشور هستند که هنوز شناخته‌ نشده باقی‌ مانده‌اند و البته ما دانش فنی شناخت گسل‌ها را داریم ولی رسیدن به نتیجه ی مطلوب مستلزم اجرایی کردن تحقیقات انجام‌ شده جهت شناخت گسل‌ها است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه