پوشیدنی
مصطفی طبری۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر

بالاخره این اتفاق افتاد. بازارا ساعت های هوشمند بزرگ شد و شرکت های مختلف از تجارب قبلی خود و رقبایشان درس گرفته و محصولات بهتری را ارائه کردند. حالا این شرکت ها به فشن و تاریخچه ساعت ها توجه بیشتری دارند و با حضور مواردی مانند Gear S2، اکنون چند دستگاه پوشیدنی بسیار خوب در بازار داریم.
در طی دو سال گذشته تقریباً تمام شرکت های تولیدکننده ساعت های هوشمند تلاش کردند طراحی های خود را بهبود ببخشند. در این بین طراحی موتورولا و ال جی مورد استقبال قرار گرفت. اما اپل با معرفی اپل واچ در اوایل سال جاری از تمام تجربه اش استفاده و محصولی عالی را وارد گود رقابت کرد.
سامسونگ ساعت هوشمند جدیدش را Gear S2 نامگذاری کرد تا به کاربران یادآوری کند این محصول در خانواده محصولات پوشیدنی Galaxy Gear که در سال 2013 معرفی شده بود است.
در سال 2014 سامسونگ به جای Android Wear از سیستم عامل تایزن استفاده کرد اما Gear 2 همچنان از همان طراحی نه چندان دلچسب قدیمی بهره می برد.

اما با Gear S2 سامسونگ ساعتی هوشمند با طراحی کاملاً متفاوت، کلاسیک و جدید را ارائه کرد که تقریباً از تمام نکات مثبت سیستم عامل سریع و فوق سبک تایزن بهره می برد. نتیجه این امر، ارائه بهترین ساعت هوشمند صفحه گرد به بازار است.

راه اندازی

تنظیم و استفاده از ساعت Gear S2 به همان سادگی استفاده از یک ساعت غیرهوشمند می باشد. جعبه را باز می کنید، ساعت را شارژ و سپس آن را با بلوتوث 4.1 به هر دستگاه مجهز به اندروید 4.4 و بالاتر متصل می کنید. با نصب اپلیکیشن Gear بر روی گوشی هوشمند(فعلاً اندرویدی) خود، ساعت بصورت خودکار گوشی را شناسایی و به آن متصل می شود.

طراحی

با Gear S2 شما دو گزینه برای انتخاب دارید؛ نسخه Gear S2 با صفحه 42 میلی متری و نسخه Gear S2 Classic با صفحه 39 میلی متری.
مدل S2 با بدنه نقره ای و خاکستری تیره با جنس فولاد ضد زنگ عرضه شده است. مدل کلاسیک یک حاشیه در اطراف صفحه خود دارد تا شما را به یاد ساعت های کلاسیک بیندازد. در مجموع انتخاب ها همانند چیزی که در اپل واچ دیدیم گسترده نیست، اما احتمالاً این موضوع با عرضه و استقبال از Gear S2 تغییر خواهد کرد.
اول از همه Gear S2 نخستین ساعت هوشمند صفحه گردی است که احساس بزرگی یا زمختی را به کاربر القا نمی کند. البته این ساعت با ضخامت 11.4 میلی متری اش کوچکتر یا باریکتر از اپل واچ محسوب نمی شود اما اندکی از موتو 360 موتورولا باریک تر به حساب می آید. با این حال سامسونگ ویژگی های مثبت و هوشمندانه ای را در طراحی Gear S2 به کار گرفته که بنظر می رسد برخی از آنها بی ارتباط با اپل واچ نیستند. Moto 360 به علت داشتن حاشیه ای صاف و بدون انحنا، ظاهری ضخیم و زمخت را نشان می دهد. اما Gear S2 تقریباً در تمام قسمت دارای انحنا می باشد و این موضوع باعث جذابیت دوچندان آن شده است.
ظاهر سطح فلزی پولیش خورده قطعاً جذاب است، اما ای کاش این متریال در قسمت پشتی ساعت هم مورد استفاده قرار می گرفت، جایی که محافظ Gorilla Glass و سنسور ضربان قلب قرار گرفته است.
یکی از دیگر مواردی که Gear S2 با اپل واچ اشتراک دارد، انحنای ظریف ساعت در بخش اتصال بندها می باشد. در واقع، سامسونگ حتی از یک سیستم دکمه ای مشابه برای جداسازی بندها نیز استفاده کرده است. کافیست یک دکمه را در قسمت زیرین و در مجاورت بندها فشار داده و بند را به سمت خارج بکشید. عملکرد این ویژگی روان و بدون مشکل است.
سامسونگ Gear S2 دو دکمه در یک سمت دارد که دکمه بالایی عمل بازگشت و دکمه دیگر Home می باشد. همچنین یک سوراخ میکروفون نیز در بین این دو دکمه قرار گرفته است. اما مهمترین خلاقیت سامسونگ در بخش ظاهری، حاشیه قابل چرخش صفحه ساعت می باشد.
این حاشیه چرخان در واقع عملکردی مشابه با دکمه اپل واچ دارد. چرخش این بخش محدودیتی نداشته و در تمامی بخش های رابط کاربری قابل استفاده می باشد. اگرچه چرخش این صفحه آزادانه انجام می شود اما در اپ ها، فعالیت ها و نوتیفیکیشن ها برای کارایی بهتر با کمی مکث صورت می گیرد.

رابط کاربری فوق العاده

طراحی رابط کاربری یک هنر است و اگر با این دید به آن نگاه نکرده و یا ساختاری زیبا و کارآمد را برای ارائه اطلاعات ضروری مهیا نکنید، نتیجه کار بسیار بد خواهد بود.
بسیاری از اسمارت واچ های اولیه در این موضوع مشکل داشتند و در واقع نمی دانستند در همین صفحه نمایش کوچک چه اطلاعات سودمندی را می توان نمایش داد. در آن بازه زمانی، هر چقدر بیشتر تلاش می شد تا جابجایی در رابط کاربری بهتر صورت بگیرد، نتیجه بدتر می شد.
اندروید ویر و ساعت های هوشمندی مانند نخستین نسل موتو 360 گام هایی را در مسیر درست برداشتند، اما اپل واچ تا این لحظه بهترین راهکار را برای کار کردن با یک صفحه نمایش کوچک ارائه کرده است. اپل هیچگونه سازماندهی خاصی برای اپلیکیشن های رو به افزایش ساعت هوشمندش در نظر نگرفته و در واقع اپ ها آیکون هایی کوچک هستند که شما می توانید با استفاده از دکمه مخصوص اپل واچ، آنها را کنترل کنید.
بنظر می رسد سامسونگ روش بهتری را در این زمینه ارائه می کند. این شرکت با استفاده از دایره های هم مرکز، سعی کرده تا اپ های مختلف را سازماندهی کند. با چرخاندن حاشیه صفحه یک اپ را انتخاب و سپس اب لمس مرکز صفحه ساعت، آن را اجرا می کنید. شما نمی توانید اپ ها را بر روی ساعت بصورت مستقیم دسته بندی کنید اما در اپلیکیشن Gear بر روی گوشی هوشمندتان این کار قابل انجام است.
این قابلیت خصوصاً به لطف صفحه نمایش شفاف، روشن و جذاب super AMOLED تجربه بسیار خوبی را ارائه می دهد. وضوح این نمایشگر 360 در 360 پیکسل بوده و تراکم پیکسلی 302 ppi را ارائه می دهد. این عدد تقریباً مشابه چیزی است که نمایشگر رتینای اپل واچ ارائه می دهد.

والپیپرها، رابط کاربری و اپ ها

سامسونگ Gear S2 از چند واچ فیس(نوعی محافظ صفحه) عالی بهره می برد که شما می توانید با لمس طولانی صفحه نمایش به آنها دسترسی پیدا کنید. مانند اپل واچ با کشیدن انگشت به اطراف و یا استفاده از حاشیه چرخشی، از بین 15 مورد مختلف انتخاب کنید. برخی موارد بر روی فعالیت ها، برخی روی منطقه های زمانی تمرکز داشته و برخی دیگر نیز اطلاعات مختلف از سرویس های خبری مانند CNN را نمایش می دهند. طراحی این واچ فیس ها هوشمندانه و البته سرگرم کننده بوده و حتی امکان تغییرات جزیی آنها نیز وجود دارد.
البته Gear S2 خیلی فراتر از چند واچ فیس زیباست. همانند هر ساعت هوشمند خوبی، این ساعت نیز از ویژگی های تعاملی بسیاری بهره می برد. با کشیدن انگشت به سمت چگ و یا چرخاندن حاشیه صفحه به سمت چپ، می توانید به جدیدترین نوتیفیکیشن ها دست پیدا کنید. با هر نوتیفیکیشن یک لرزش خفیف انجام می شود تا کاربر را مطلع کند. البته این لرزش به خوبی چیزی که در اپل واچ دیدیم نیستند اما به هر حال هدف اصلی خود را انجام می دهند.
با لمس روی هر نوتیفیکیشن می توانید جزییات بیشتری در موردش ببینید و یا با کشیدن انگشت آن را نادیده بگیرید. نوتیفیکیشن ها خوانایی فوق العاده خوبی بر روی نمایشگر ساعت دارند. البته نوتیفیکیشن ها به نوعی محدودیت های Gear S2 را نیز نشان می دهند بدین صورت که مثلاً وقتی بر روی نوتیفیکیشن Twitter لمس می کنید یک گزینه به شما نمایش داده می شود تا برنامه توییتر را بر روی گوشی خود باز کنید.
کشیدن انگشت به سمت راست و یا چرخش حاشیه صفحه به این سمت شما را به اولین گزینه در بین چهار بخش اصلی این ساعت می برد. این بخش ها شامل S-Voice، اپ ها، دوستان و تنظیمات می شود. با چرخاندن بیشتر حاشیه صفحه می توانید تعداد گام های فعلی، ضربان قلب، موسیقی، آب و هوا و رویدادهای مختلف را مشاهده کنید.
S-Voice دستیار دیجیتالی سامسونگ است که عملکرد خوبی دارد اما به روانی Siri یا Google Now نیست. در واقع گاهی اوقات لازم است فریاد بکشید تا ساعت صدای شما را بشوند!
همانند سایر ساعت های هوشمند موجود در بازار، Gear S2 نیز فعالیت های ورزشی کاربر را تحت نظر می گیرد. این کار از طریق S Health سامسونگ صورت گرفته و بر روی ساعت و گوشی هوشمندتان نصب می شود. این اپ با نظارت کردن به شما گوشزد می کند که مدت زیادی نشسته اید و زمانی که شروع به حرکت می کنید شما را تشویق می کند. گام های شما شمرده شده و می توانید تاریخچه ای از فعالیت های خود را بررسی کنید. اگر واقعاً به بدن خود اهمیت می دهید، از تمام این قابلیت ها لذت خواهید برد.
تمامی برنامه های ضروری که انتظار دارید وجود دارند. این موارد شامل تقویم، آب و هوا، پیام رسانی، زمان سنج، آلارم، تصاویر، موسیقی و غیره می شود. بسیاری از آنها مانند تصاویر و موسیقی، با استفاده از محتوایی که در گوشی هوشمند متصل به ساعت وجود دارند، کار می کنند. Maps که برپایه تکنولوژی Here نوکیا ساخته شده به خوبی کار کرده و حتی مسیرهای ترانزیتی را نیز نمایش می دهد. اما در مقایسه با اپل واچ عملکرد اندکی کندتر را شاهد هستیم.
دایره Buddy شباهت زیادی به دایره دوستان موجود در اپل واچ دارد اما به طور کلی عملکرد خوبی را ارائه می کند. شما می توانید مخاطبین را در گوشی خود اضافه کنید و سپس از طریق گوشی با آنها تماس بگیرید(مگر اینکه نسخه 3G این ساعت را بخرید) و یا از طریق ساعت به آنها پیام بدهید.

تفاوت ها

Gear S2 قرار بود همراه با سامسونگ پی عرضه شود(با توجه به NFC داخلی) اما در نمونه تست شده اینطور نبود.
یکی از بخش هایی که Gear S2 اکثر ساعت های هوشمند بازار(البته به جز Pebble) را شکست می دهد، عمر باتری می باشد. حتی با نمایشگر درخشان و تمام رنگی، این ساعت هوشمند قادر است به راحتی تا دو روز کار کند. همچنین زمانی که آن را بر روی پایه شارژ بی سیم قرار می دهید، بصورت هوشمند ساعت روشن می شود تا مثلاً بتوانید آن را در کنار تختخواب خود استفاده کنید.
به شخصه نمی توانم Gear S2 را بیشتر از اپل واچ دوست داشته باشم. هنوز هم طراحی تمام فلزی ساعت هوشمند اپل جذابیت بیشتری را ارائه می کند و از سوی دیگر ویژگی هایی مانند امکان انتخاب بندها و جنس بدنه مختلف، اپل پی، لمس دیجیتال و هشدار لرزشی بهتر اپل واچ را متمایز می کنند. البته باید اعتراف کنم که هیچگاه یک ساعت مچی صفحه گرد را تا این حد دوست نداشته ام!
اما به هر جهت، Gear S2 با قیمت رقابتی 299 دلار برای مدل پایه عرضه می شود که می تواند فاکتور مهمی برای خرید باشد.

نکات مثبت:

طراحی ساده و زیبا، راحتی، نمایشگر و رابط کاربری عالی، عملکرد سریع، ویژگی های گسترده، حاشیه صفحه

نکات منفی:

عدم استفاده از فلز در قسمت پشتی ساعت

حرف آخر

ساعت زیبای Samsung Gear S2 پاسخی است به این سوال که "چه ساعت هوشمندی را برای اتصال به گوشی اندرویدی ام بخرم؟"

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

مقایسه دوربینNexus 5X و iPhone 6S