ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ آذر

به گزارش مهر، نشت گاز متان از لوله های انتقال گاز سالانه هدر رفت زیادی برای صادر کنندگان و وارد کنندگان رقم می زند و جلوگیری از این هدر رفت، هزینه های انتقال گاز را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.
در همین راستا یک شرکت دانش بنیان در پارک  علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اخیرا توانسته است با استفاده از فناوری اپتیک و لیزر به تکنولوژی حسگر نشت یاب قابل حمل گازهای متان دست پیدا کند.
دکتر مجتبی فتحی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان گفت: این دستگاه به وسیله تکنولوژی لیزری می تواند نشت گاز در مسیر انتقال را شناسایی کند.
وی در خصوص جزئیات این دستگاه گفت: اکنون نمونه ایتالیایی این دستگاه در کشور مورد استفاده قرار می گیرد؛ از همین رو در پژوهشکده اپتیک و لیزر دانشگاه شهید بهشتی توانستیم این دستگاه را بومی سازی کنیم.
مدیرعامل شرکت در مورد تفاوت های این دستگاه با نمونه های خارجی خود گفت: با توجه به اینکه این دستگاه نمونه اولیه ساخته شده توسط شرکت ما است، شباهت زیادی به دستگاه خارجی دارد و تنها در بخشی از جزئیات تفاوت دارد که آن تنظیمات هم قابل تغییر است و بنا بر کاربردهای مختلف، تنظیماتش تغییر می کند.
وی در خصوص تفاوت قیمت آن با نمونه خارجی گفت: از نظر تفاوت های قیمتی اگر به صورت خط تولید در بیاید، با نمونه خارجی تفاوت زیادی خواهد داشت اما اگر تک محصولی باشد و قرار باشد تک تک بفروشیم، تفاوت زیادی از نظر قیمت نخواهد داشت و فقط بحث بومی سازی مطرح می شود.
وی درباره مشکلات تولید و توسعه دستگاه گفت: چون نهایی کردن دستگاه و توسعه آن نیاز به زیرساخت بالا دارد، برای این کار نیاز به حمایت بالا و تضمین در خرید شرکت داریم.
فتحی در خصوص هزینه های اولیه این دستگاه و آینده آن گفت: نمونه اولیه دستگاه را با ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شروع کردیم و در حال حاضر برای اینکه نمونه تجاری دستگاه ساخته شود حدود ۳ میلیارد تومان لازم است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه