تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۶ شنبه ۱۳ آبان

به گزارش ایرنا، رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تاسیس صندوق‌های پژوهش و فناوری ویژه‌ی سرمایه‌گذاری در استان‌ها را با مشارکت پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های استان‌ها در دست اقدام داریم.
بهزاد سلطانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد اعطای وام به شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: هر شرکت دانش بنیانی که طرح خوبی ارائه دهد، به لحاظ فناوری از متوسط فناوری‌های کشور بالاتر باشد و بازار هم داشته باشد، می‌تواند وام دریافت کند.
وی با اشاره به شرکت‌های دانش بنیانی که وام دریافت کرده‌اند، افزود: براساس تجربیات 5 سال گذشته امروز می‌دانیم بخش خصوصی و دولتی هر کدام روی چه فناوری‌هایی کار می‌کنند؛ بخش خصوصی روی فناوری‌های موشکی، هسته‌ای و خودرو بیشتر کار می‌کنند.
سلطانی ادامه داد: در بخش خصوصی، زیست فناوری رتبه‌ی اول را دارد و 281 شرکت دانش بنیان 214 میلیارد تومان، فناوری ارتباطات و اطلاعات رتبه بعدی و 258 شرکت 125 میلیارد تومان، همچنین در بخش الکترو کنترل که 268 شرکت 137 میلیارد تومان وام گرفته‌اند. ضمن اینکه در حوزه‌های دیگر مواد و داروهای پیشرفته، نفت‌وگاز، هوافضا، نانو، فوتونیک و تجهیزات پزشکی شرکت‌های دانش بنیان فعال هستند و در این زمینه‌ها وام داده‌ایم.
سلطانی با اشاره به این که آثار این حرکت سه سال دیگر مشخص می‌شود، افزود: بعد از اعطای وام شرکت‌ها تحت نظارت هستند و طرحی که پایان می‌یابد وام را بر می‌گرداند. بیش از 700 شرکت طرح‌های کوچک داشته‌اند و طرح این شرکت‌ها به نتیجه رسیده است.
وی همچنین در مورد اقدامات آتی این صندوق گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی اخیرا به نهاد عمومی غیردولتی تبدیل شد و به این دلیل می‌توانیم صندوق‌های پژوهش و فناوری ویژه‌ی سرمایه‌گذاری را تاسیس کنیم که 49 درصد سرمایه را صندوق و بقیه را نهاد دیگری بگذارد.
استاد دانشگاه کاشان توضیح داد: پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های مختلف در هر استانی می‌توانند در جمع سرمایه‌ای بگذارند و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به همان اندازه سرمایه می‌گذارد و در مجموع صندوق‌های نوآوری را در هر استان تاسیس کنیم.
«این صندوق روی شرکت‌های دانش بنیان یا فن‌آور همان استان سرمایه‌گذاری می‌کند، اگر در هر استان حداقل یک صندوق تاسیس شود، با توجه به این که 20 استان چنین صندوق‌هایی ندارند؛ به توسعه‌ی فناوری استان بسیار کمک می‌کند. در حالیکه بسیاری از استانداران خواستار تاسیس این صندوق‌ها بودند».
وی همچنین اقدام بعدی را تاسیس صندوق‌های مشترک با کارخانجات و صنایع برشمرد و گفت: این صندوق‌ها را با کارخانه‌ها نیز می‌توانیم ایجاد کنیم تا شرکت‌های دانش بنیانی را حمایت کنند که در زمینه‌ی مرتبط با صنعت کارخانه یاد شده فعالیت می‌کنند.
«ضمن اینکه چند صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر تخصصی مشترک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با وزارت ارتباطات و اطلاعات، وزارت جهاد کشاورزی و مناطق آزاد تاسیس شده است که امیدواریم به توسعه‌ی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان تخصصی در زمینه‌ی فعالیت این وزارت خانه ها کمک کنند».

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه