گوناگون
بهناز زادبخش۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵ شنبه ۲۰ آذر

آن هنسن،  به طور مادرزادی نابینا نبوده است. در ده سالگی به او گفته شد دچاراختلال در بینایی است. این اختلال، منجر به تولید یک بیماری مهلک چشمی به نام "رتینیت پیگمنتوزا"گردید و حدود 10 سال پیش بینایی خود را به طور کامل از دست داد. اما این مسئله موجب نشد که در طی دوره 50 ساله زندگی خود، از روانکاوی در منزلش در"کپنهاگ"دست بردارد. اکنون او دارای یک ابزار جدید با تکنولوژی بالاست. "چشم من باش" یک برنامه تلفن هوشمند، ساخت کشور دانمارک است. که از طریق یک دوربین زنده به هزاران نفر از افراد متصل می شود. با این اپلیکشین تلفن هوشمند، کاربران می توانند بطور موقت، بینایی خود را به دیگران قرض دهند. اساس این نرم افزار به نام «بی مای آیز» به معنی  "چشمان من باش" بر دوربین ضبط و پخش همزمان تصویر ساخته شده است. سازندگان دانمارکی آن می گویند اپلیکیشن به نابینایان کمک می کند کارهایی انجام دهند که تاکنون قادر به انجام آن نبوده اند.
خانم "هنسن" از منزل با بیماران خود از طریق این نرم افزار-«بی مای آیز» - در ارتباط است. عملکرد آن به این گونه است که برای جبران فقدان بینایی، او را به شبکه ای از امدادگران داوطلب آنلاین وصل می کند. این کمکهای ساده روزانه، مثلا وقتی می خواهد دمای اجاق آشپزی را تنظیم کند، زندگی او را آسان کرده است. وی می گوید: «این، امکان مستقل شدن را فراهم می کند. موقع آشپزی مخصوصا اگر مهمان دعوت کرده باشم دوست دارم همه چیز خوب در بیاید. پس یک نفر را صدا می کنم و می گویم ببین این غذا درست پخته یا باید مدت بیشتری در فر بماند؟»
"هانس یورگن"، موسس این نرم افزار نیز مبتلا به "آتروفی بافتهای شبکیه"، است که موجب اختلال شدید در بینایی می شود. آقای "یورگن" می گوید: «امیدوارم به عده زیادی از نابینایان تجربه جدیدی برای کمک ارائه دهیم. هدف ما این است که فاصله ها را کم کنیم و شاید کارها را برای مردم آسانترکنیم. اینهم کاری شبیه آن است.
اگر در خیابان با فرد نابینایی روبرو شوید معمولا می پرسید از دست من کمکی بر می آید؟
سازندگان نرم افزار می گویند درخواست آنها برای دریافت کمک با استقبال بسیار همراه بوده است. بیش از چهارصد هزار نفر برای مشارکت در شبکه امدادگران و وام دادن بینایی خود ثبت نام کرده اند. تصویر نابینا، مثلا هنگام انتخاب فرم درست از یک پوشه یا کنترل تاریخ انقضای شیر به صورت تصادفی به شبکه امدادگران ارسال می شود تا اولین امدادگر در دسترس به این درخواست وصل شود. بنا به آمار داده شده سازندگان، تا به حال برای هر نابینا ۱۲ تا ۱۳ دواطلب در فهرست موجود است.
این نرم افزار روی سیستم عامل اپل و اندورید رایگان است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه