گوناگون
الناز فرجی۱۰:۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور

هفته ی قبل مسابقات جهانی موتور رانی پرسرعت تک چرخ در باند شماره ی 26 فرودگاه الوینگتون شهر یورکشایر شمالی در بریتانیا برگزار شد؛ دو روز سرشار از مخلوط اکتان درجه ی بالا و کار های خنده آور و عجیب. موتور سواران از چندین کشور علاوه بر تلاش برای ثبت نهایت سرعت در یک مایل، بر سر عنوان سریع ترین تک چرخ در مسافتی بیش از 1 کیلومتر با یکدیگر به رقابت پرداختند.
بعضی ها به آن به چشم یک نمایش خشن و پرصر و صدا از رفتار زد اجتماعی نگاه می کنند، در حالی که برای برخی دیگر نمایشی از مهارت، یا سرگرمی است. از هر دیدگاهی که به آن نگاه کنید، تک چرخ زدن به عنوان یک شیرین کاری در بین موتور سواران چنان محبوب است که مسابقه ی قهرمانی جهان مخصوص خود را دارد.



دهمین مسابقه ی قهرمانی جهان تک چرخ هزاران بازدید کننده را در فرودگاه الوینگتون گرد آورد تا 30 حرفه ای از کشور های فنلاند، فرانسه، ایرلند، هلند، سوئد، بریتانیا و آمریکا را در حال رقابتی سخت با تله های سرعت تماشا کنند. برنده سریع ترین موتور سوار است که بتواند یک کیلومتر تک چرخ بزند. هیچ امتیاز اضافه ای برای سبک یا بیشتر عمودی نگه داشتن موتور منظور نمی شود، تنها سرعت مهم است.






Gary Rothwell بریتانیایی قهرمان مسابقه ی قهرمانی جهان تک چرخ سال 2015 است؛ کسی که در پایان خط سرعت 197.879 مایل بر ساعت(318.455 کیلومتر بر ساعت) را با موتور Suzuki Hayabusa ی توربوشارژ شده اش به ثبت رساند. اون در این مسابقه موفق شد Egbert Van Popta، قهرمان سال قبل که اون نیز با موتور Hayabusa توربوی خود سرعت 195.805 مایل بر ساعت(315.188 کیلومتر بر ساعت) را به ثبت رساند را شکست دهد. Paddy O’Sullivan از ایرلند با موتور GSX-R1000 خود و بیشینه ی سرعت 189.822 مایل بر ساعت(305.489 کیلومتر بر ساعت) در جایگاه سوم قرار گرفت.




با وجود رقابت شدید، رکورد سال گذشته ی 199.4 مایل بر ساعت(320.9 کیلومتر بر ساعت) Van Popta همچنان پابرجا ماند.
انتظار می رفت Patrik Von Furstenhoff، "روح سوار" بدنام که بخاطر یک سری DVD محبوب از کار های جالب کاملا غیر قانونی خیابانش اش در اوایل سال 2000 جاودانه شد، هم در مسابقه شرکت کند. درحالی که یک رکورد غیر رسمی 214 مایل بر ساعت(344.4 کیلومتر بر ساعت) و یک رکورد رسمی 215 مایل بر ساعت را ثبت کرده بود به الوینگتون آمد، اما بخاطر مشکلات فنی Hayabusa ی تمام مشکی معروفش نتوانست پیش از بازنشستگی یک دور کامل را تمام کند.




در سرعت های نزدیک به 200 مایل بر ساعت، مجموع موتور و موتور سوار تعادل بسیار شکننده ای دارند. شما به ندرت می توانید یکی از این سواران را در این سرعت ببینید که چرخ های جلو اش را در تک چرخ کاملا بالا نگه دارد: فشار آیرودینامیک در سرعت های بالا باعث می شود تا بلافاصله موتور حول چرخ عقب بچرخد و پایان تلخی را رقم بزند. چرخ جلو فقط تا اندازه ای بالا نگه داشته می شود که برای به تعادل رسیدن موتور در حال شتاب گرفتن لازم است. ارتفاع باید به اندازه ای باشد تا از برخورد تصادفی چرخ جلو به زمین در صورت وزش ناگهانی باد یا برهم خوردن تعادل موتور سوار موقع تعویض دنده جلوگیری شود.


برای حفظ این تعادل ظریف، تمامی شرکت کنندگان برتر موتور های توربوشارژ شده می رانند. با تنظیم سطح پیشرانه روی 1.5، سیستم های وارد کننده ی نیرو می توانند گشتاور اضافی لازم برای نگه داشتن چرخ جلو در هوا را تامین کنند.


نیرو های خارجی مانند یک وزش باد پیش بینی نشده، چالشی فیزیکی هستند و در کسری از ثانیه به یک معضل بدل می شوند. نیرویی اینچنینی که سبب بر هم خوردن تعادل می شود نه تنها برای شرکت کنندگان بخش تک چرخ، بلکه برای مسابقه دهندگان بخش سرعت نیز خطرناک است. Becci Ellis مسابقه ی سرعت را برد و جایگاهش را به عنوان سریع ترین زن بریتانیا تثبیت کرد، ولی پس از آن بخاطر یک وزش شدید باد موتور Hayabusa ی توربوی او از مسیر خارج شد و او نیز بخاطر شکستگی از ناحیه قوزک پا راهی بیمارستان شد.


Ellis سرعت 259.542 مایل بر ساعت(417.692 کیلومتر بر ساعت) را در تله ی سرعت مسابقه ی سرعت بیشینه به ثبت رساند. اگر در روز شنبه زمین نمی خورد، او تصمیم داشت برای شکستن رکورد قبلی خود، 264 مایل بر ساعت(424.9 کیلومتر بر ساعت،)که در مسابقه ی سال قبل بدست آمده بود تلاش کند. Jack Frost با سرعت 254.457 مایل بر ساعت(409.509 کیلومتر بر ساعت) با موتور Hayabasu ی توربو اش در جایگاه دوم قرار گرفت. نفر سوم Les Marsh، مسن ترین و سریع ترین موتور سوار اروپا بود، با موتور Hayabasu ی توربو و سرعت 245.622 مایل بر ساعت.
جدا از مالکان Hayabasu های توربوشارژ شده، مسابقه ی سرعت بیشینه معمولا شرکت کننده های غیر معمول و عجیبی را به خود جذب می کند، و امسال هم این چنین بود. دو موتور V8 متعلق به Allen Millyard و Zef Eisenberg (از تیم MadMax که به تازگی با یک موتور توربینی رکورد سرعت جدیدی ثبت کرد) در رقابت های سریع ترین توالت فرنگی، چرخ دستی سوپر مارکت، ون کوچک مسابقه ای و گلخانه عملکرد درخشانی داشتند. در آخرین مورد، آن ها موفق به ثبت سرعت 70.8 مایل بر ساعت(113.9 کیلومتر بر ساعت) شدند، که رسما سلطه ی آن ها بر دنیا در این رشته را با سیمان محکم کرد. تا زمانی که کسی تصمیم بگیرد به این حریف طلبی آن ها پاسخ بدهد، آن ها مالک سریع ترین گلخانه ی متحرک دنیا باقی می مانند.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

مدارک و شواهد از وجود بدافزار روسی در لپ‌تاپ یک شرکت الکتریکی آمریکایی