تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۱ مهر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  دیجیتال ترندز، ناسا ماهواره جدیدی به نام ICON را به آسمان فرستاده تا مرز مملو از اشعه های فضایی میان اتمسفر زمین و فضا را مشخص کند.
این ماهواره همراه یک هواپیمای «L-۱۰۱۱ نوتروپ گرومن استارگیزر» به ارتفاع ۳۹ هزار فوتی زمین رفت و سپس همراه یک موشک «پگاسوس XL» که دارای سیستم خودکار است، به فضا ارسال شد.
در این عملیات از ترکیب هواپیما و موشک برای قرار دادن ICON در منطقه بالای اتمسفر زمین( به نام یونوسفر) یعنی ارتفاع ۳۶۰ مایلی زمین استفاده شده است. این منطقه مرز داخلی مگنتوسفر است. در منطقه مگنتوسفر اشعه های زیادی وجود دارند که در حقیقت آب و هوای فضایی را ایجاد می کنند.
مطالعه این اشعه ها اهمیت زیادی دارد زیرا آنها نه تنها روی ماشین آلات بلکه روی سلامت فضانوردان نیز تاثیرگذار هستند.
تا پیش از این تحقیقات در یونوسفر کار مشکلی بوده است زیرا ارتفاع آن برای ارسال فضاپیما بسیار کم و برای مطالعه با بالن بسیار زیاد است. ماهواره ICON نیز طوری طراحی شده تا بتوان در آب و هوای سخت مقاومت کند.
نیکولا فاکس مدیر بخش هلیوفیزیک در مقر ناسا واقع در واشنگتن می گوید: ICON وظیفه مهمی بر دوش دارد و به ما کمک می کند تا دینامیک محیط فضایی اطراف زمین را بشناسیم. ICON نخستین ماموریتی است که به طور همزمان اتفاقاتی که در بخش بالایی اتمسفر  و فضا می افتد را بررسی می کند تا مشخص شود این دو چگونه با یکدیگر واکنش نشان می دهند و نوعی تغییر به وجود می آورند که سیستم های ارتباطی ما را مختل می کند.
درهمین راستا ICON مجهز به چهار ابزار مختلف برای رصد دما در اتمسفر، رصد مدت سرعت حرکت ذرات باردار در اتمسفر، تصویربرداری از اکسیژن در اتمسفر و تصویربرداری از اتمسفر در طیف نور مافوق بنفش در اختیار دارد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه