ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه ایران رتبه اول ارایه خدمات پستی در خاورمیانه را دارد، گفت: در ارایه این خدمات در بین ۴۰ کشور نخست دنیا جای گرفته‌ایم.
«حسین نعمتی»  روز چهارشنبه که در آستانه روز خبرنگار انجام شد، با تشریح فعالیت‌های شرکت ملی پست در دروان شیوع کرونا، افزود: از پنج ماه قبل به دلیل نیاز مردم و کسب و کارها به استفاده از سرویس‌های پستی در دوران پاندومی کرونا، به‌صورت ویژه در بحث‌های مربوط به حوزه پستی درگیر شدیم.
وی خاطر نشان کرد: البته این درگیری و استقبال صرفا مربوط به ایران نیست و این روند در تمام دنیا به همین شکل پیش می‌رود. در این بین جهشی از پست نامه به سمت بسته‌های حجیم‌تر شکل گرفت که این اتفاق از قبل آغاز شده بود اما اکنون بیشتر شده است.
معاون وزیر ارتباطات افزود: زمانی سهم پست از بسته بندی‌های کشور تنها دو درصد بود اما امروز این سهم به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است. در گذشته عمده فعالیت پست به جا به جایی نامه و قبض و بسته‌های کم حجم معطوف بود و برای هر استان روزانه یک کامیون بسته ارسال می‌شد، اما الان این حجم روزانه به پنج برابر رسیده است.
نعمتی افزود: حجم مرسولات پستی معمولا از اواسط سال افزایش پیدا می‌کند و در پایان سال به اوج خود می‌رسد. اسفند سال گذشته دوره پر کاری را پشت سر گذاشتیم و به طول مثال برای استان خراسان روزانه ۵۰ کامیون رهسپار شد که حجم بسیار سنگینی بود.
او با بیان اینکه در زمان شیوع کرونا توانستند اولین تمبر پستی یادبود را منتشر کنند، اضافه کرد: تمبر، سفیر بدون مرزی است که در اقصی نقاط دنیا در حال رفت و آمد است و برای آن محدودیتی وجود ندارد؛ اما اکنون به دلیل پیشرفت فناوری اطلاعات، سهم آن کمتر شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست به جایگاه پست ایران در کشورهای دیگر دنیا اشاره کرد و افزود: ترکیه رتبه اول خاورمیانه در حوزه پستی را داشت و با اقدامات خوبی که انجام شده است ما در رتبه اول قرار گرفته‌ایم. در دنیا نیز در بین ۴۰ کشور نخست قرار داریم.
نعمتی اشاره کرد: در پست، چهار فرآیند قبول و تجزیه، رهسپاری، توزیع و تحویل طی می‌شود تا بسته از نقطه مبدا به مقصد برسد.
مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: آفتی که در کشور ما وجود دارد این است که اقداماتی در کشور صورت می‌گیرد که به معنای واقعی کار پستی انجام نمی‌دهند. در تمام کشورهای صنعتی صفر تا صد اغلب کارها را به پست واگذار می‌کنند.
وی اضافه کرد: پیک‌ها، افراد و کسب و کارها الان کارهای مربوط به پست را نیز انجام می‌دهند، اما فرآیند واقعی پست این است که مرسولات از نقطه مبدا به نقطه مقصد برسد و تمام فرآیند قبول و تجزیه، رهسپاری، توزیع و تحویل توسط یک مجموعه صورت بگیرد.
مدیرعامل شرکت ملی پست ادامه داد: اما معمولا شرکت‌هایی غیر از شرکت پست بخشی از کار را انجام می‌دهند؛ مثلا برخی از آن‌ها بسته را به پایانه‌ها تحویل می‌دهند و اشخاص برای دریافت آن باید به پایانه مراجعه کنند. شبکه پستی به این شکل کار نمی‌کند و ملزم است که مرسوله را به نقطه مقصد تحویل دهد. توزیع مویرگی بسته‌ها در اقصی نقاط کشور، ویژگی بارز شبکه پستی است.
نعمتی عنوان کرد: سرانه تعداد بسته‌هایی که افراد ارسال می‌کنند سالانه هشت عدد است که ممکن است تا ۵۰-۶۰ بسته نیز برسد. به این ترتیب در هر سال متوسط ۳۰۰ میلیون بار، بسته و مرسوله از طریق شبکه پستی جابه‌جا می‌شود که هر کدام از آن‌ها تقریبا ۱۶ مرتبه دست به دست می‌شوند. این آماری است که میزان درگیری شرکت پست را نشان می‌دهد.
وی گفت: امروزه جنس کار تغییر پیدا کرده است. در گذشته صرفا قبض و نامه جا به جا می‌شد و افراد برای دریافت قبض خیلی عجله نداشتند؛ اما امروز کالاهای مهم و لوکس خود را به‌صورت آنلاین خریداری می‌کنند و برای دریافت آن عجله دارند. همین مساله اهمیت پست را از گذشته بیشتر کرده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست تصریح کرد: سازوکاری را برای دریافت خسارات مردم از پست، تحت عنوان سامانه غرامت راه‌اندازی کرده‌ایم تا اگر به هر دلیلی بسته‌ای دیر رسید یا مخدوش، معیوب و مفقود شد بتواند غرامت آن را دریافت کند. درگذشته بحث پرداخت غرامت نیاز به مراجعه حضوری داشت اما اکنون تمام این فرآیند به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه