ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ اسفند

به گزارش ایلنا از وزارت ارتباطات، یداله طهماسبی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران با بیان اینکه یکی از دستاوردهای سفر مهندس آذری جهرمی به استان مازندران، تصویب راه‌اندازی نخستین پارک کسب‌وکارهای فضاپایه در کشور بود، گفت: استفاده از داده‌های فضایی می‌تواند تحولی بنیادین در تمامی حوزه‌ها به وجود آورده و راندمان و کارایی آن حوزه را به طور چشمگیری افزایش دهد.
وی افزود: پارک فضایی کسب وکارهای فضا پایه، مقرر است تا پایان شش ماهه نخست سال ۹۸ در شهر ساری استان مازندران راه‌اندازی شود.
طهماسبی با بیان اینکه مازندران همواره بخشی از سه استان پیشرو در زمینه تولیدات کشاورزی است، تصریح کرد: با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای سطح زمین، می‌توان خدماتی مانند پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی برای ارایه پیشنهاد الگوی کشت و مدیریت مزرعه را انجام داد تا برای بهره‌برداری درست از منابع طبیعی تصمیمات صحیحی اتخاذ شود که افزایش کیفیت محصولات، رشد چشمگیر میزان محصول، صرفه‌جویی در مصرف آب، جلوگیری از اتلاف منابع و به تبع آن رونق کسب‌وکار و ارتقا کیفیت زندگی کشاورزان را در پی دارد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران توسعه برنامه فضایی را عاملی مهم در جهت ارتقا شاخص‌ها در حوزه‌های گوناگون از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، شیلات، گردشگری و ... دانست و اظهار کرد: تحقق این امر مهم مستلزم آشنایی هر چه بیشتر مدیریت کشور با این صنعت بوده و به برکت انقلاب اسلامی امیدواریم با تلاش و همت جوانان این مرز و بوم شاهد پیشرفت روزافزون میهن عزیزمان در همه بخش ها باشیم.
وی با اشاره به رونق گردشگری در این استان و ضرورت ارائه خدمات به مردم به خصوص در نقاط گردشگری افزود: سالانه به طور میانگین ۱۵ میلیون مسافر وارد استان مازندران می‌شوند که در حال حاضر حدود ۹۵ درصد از مناطق گردشگری این استان دارای پوشش اینترنت نسل سوم و چهارم هستند که در این بین عباس آباد، بهشهر، پارک جنگلی سی سنگان نوشهر و منطقه گردشگری نمک آبرود چالوس سه منطقه بزرگ گردشگری استان مازندران به حساب می‌آیند.
به گفته‌ی این مقام مسئول بیش از ۴۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان وجود دارد که برآورد می‌شود با استفاده از فناوری فضایی و اینترنت اشیا، در مصرف آب اراضی صرفه‌جویی بسیار مناسبی صورت خواهد پذیرفت.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران با اعلام واگذاری بیش از ۲ میلیون خط تلفن ثابت، ضریب نفوذ در این استان را نزدیک به ۵۰ درصد عنوان کرد و گفت: بیش از ۲۷۰۰ روستای این استان مجهز به اینترنت پرسرعت هستند و نزدیک به ۲۶۰۰ روستا نیز تحت پوشش تلفن همراه قرار دارند.
طهماسبی با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن همه ۵۸ شهر این استان به شبکه نسل سوم و چهارم تلفن همراه، خاطر نشان کرد: در مازندران ضریب نفوذ تلفن همراه به ۸۳ درصد می‌رسد به طوریکه نزدیک به ۸ میلیون سیمکارت واگذار شده که برآوردها حاکی از فعال بودن بیش از نیمی از آن‌ها است، این در حالی است که از مجموع ۷۵ درصدی کاربران اینترنتی استان نیز بیش از ۶۱ درصد از اینترنت همراه استفاده می‌کنند.
وی پوشش نامناسب در نقاط کوهستانی و روستاهای بالادست را از جمله مشکلات ارتباطی مازنداران دانست و توضیح داد: البته با اجرای طرح‌هایی نظیر رومینگ و Swap مشکلات این حوزه در حال رفع است، هرچند عدم همکاری برخی از نهادها و دستگاه‌های اجرایی برای نصب تجهیزات، از دلایل کندی در رفع پوشش نامناسب برخی از نقاط شهرهای این استان به شمار می‌رود.
این مقام مسئول با بیان اینکه استان مازندران از نظر سهم درآمد دیجیتال در کشور در رتبه پنجم قرار دارد، خاطر نشان کرد: در این استان، ضریب دسترسی به رادیو ۹۶ درصد، ضریب دسترسی به تلویزیون ۹۹ درصد، ضریب دسترسی به تلفن ۹۸ درصد، ضریب دسترسی به اینترنت در محل سکونت ۷۲ درصد و ضریب دسترسی به رایانه ۶۶ درصد است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه