نرم افزار
حمید رضا مازندرانی۱۳:۰ - ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ خرداد

همچنان که در اخبار کنفرانس Google IO، پردهبرداری گوگل از امکانات جدیدش را دنبال میکردم، به این نتیجه رسیدم که گوگل اقداماتش را با اعتماد به نفس بیشتری دنبال میکند. شکی نیست که برگزاری کنفرانس در ماونتِن ویو، مرکز فرماندهی گوگل، بر این مسئله تاثیر مثبت گذاشته است. در ده سال گذشته کنفرانس گوگل در سانفرانسیسکو برگزار میشد.
اما به گمان من اعتماد به نفس گوگل ریشه های دیگری هم دارد. در کنفرانس امسال، ساندرا پیچای (مدیرعامل شرکت)، دو قابلیت مهم و به هم مرتبط  را معرفی کرد.  یکی Assistant (یا دستیار) است که به طرز فعالی به شما در استفاده از سرویسهای گوگل کمک میکند. ویژگی دوم، Home است که سرویس دستیار را به مثابه یک روح در خانه ی شما میدمد! با این حساب، هر زمان عبارت کلیدی اوکی گوگل! را صدا بزنید، دستیار به کمک شما میآید.
دو ویژگی فوق، بهتر از هر محصول دیگری تجسم کننده گوگل هستند. دستیار، که بر اساس پلتفورم هوش مصنوعی گوگل شکل گرفته است، اطلاعات شما را تحلیل کرده و با اطلاعات سراسر جهان مقایسه میکند، آنگاه بهترین نتیجه را به شما ارایه میدهد. این روند گستره وسیعی دارد. برای مثال، تشخیص این که شما به تصویر یک سگ نگاه میکنید، و سپس یافتن گزارههای مرتبط با آن یکی از کاربردهای ممکن به شمار میآید. یک کاربرد عملی تر، یادآوری زمان پرواز هواپیما یا یک قرار کاری مهم به کاربران است.
مرحله بعدی، سرویس Home است که امکانات فوق را در سراسر منزل فراهم میآورد. با این سرویس، شما حتی میتوانید با گفتن عباراتی ساده، دمای خانه را تنظیم کنید یا ویدیویی از یوتیوب را روی تلویزیون پخش نمایید.
همه اینها شگفت انگیز به نظر میرسد، مگر این که از این زاویه به قضیه نگاه کنید که گوگل در تمامی خانه شما حضور فیزیکی خواهد داشت! و بدتر این که شرکت گوگل ریشه بسیاری از دعاوی حقوقی در ارتباط با حریم شخصی در اروپا بوده است و پرونده شفافی در این زمینه ندارد.
مشخص است که قرار نیست ما چشم بسته به گوگل اعتماد کنیم و تمام اطلاعات خود را بی دلیل در اختیارش بگذاریم، اما واقعیت این است که عصر دیجیتالی با مفهوم اعتماد گره خورده است. هر وسیله دیجیتالی، اطلاعات شما را جایی ثبت میکند و اگر غیر از این ادعا کند، دروغ گفته است. ما با اعتماد به گوگل به عنوان معمار آینده، نسل جدیدی از خانه های هوشمند، دستیاران مجازی، ماشینهای خودران و بسیاری فناوریهای هنوز اختراع نشده را شاهد خواهیم بود.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

گوگل بابت اهانت یک از کاربرانش به لوگوی اپل عذر خواهی کرد