ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۳ فروردين

پنج پیام‌رسان بومی بعد از یک سال ارزیابی مستمر مرکز ملی فضای مجازی، نمره‌ی قبولی کسب کردند تا جایگزین مناسبی برای پیام‌رسان‌های خارجی و سرویس‌دهی به میلیون‌ها ایرانی باشند.
به گزارش مهر، موضوع مهاجرت کاربران ایرانی از پیام‌رسان تلگرام به یک پیام‌رسان مطمئن بومی سابقه‌ای بیش از دو سال دارد و مسئولان برای حفظ اطلاعات مشترکان در داخل کشور، رفع انحصار حضور یک پیام‌رسان خارجی و نیز ساماندهی فضای مجازی در حال چاره‌اندیشی هستند. آمارها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از پهنای باند مصرفی کشور صرف پیام‌رسان خارجی تلگرام می‌شود و هم‌اکنون بیش از ۴۵ میلیون ایرانی ساعت‌ها وقت خود را در این شبکه صرف می‌کنند.
این در حالی است که بسیاری از کشورها برای خدمات پیام‌رسانی دارای پیام‌رسان بومی بوده و به دلیل حفظ امنیت اطلاعات و حریم شخصی افراد در این فضا، از شبکه‌های داخلی خود استفاده می‌کنند. برای مثال کشور ژاپن دارای اپلیکیشن لاین است و در کشور چین، وی‌چت، در هند پیام‌رسان‌های nimbuzz و هایک و در کانادا پیام‌رسان کیک، مورد اقبال عمومی کاربران است. در همین حال کاربران در کره‌جنوبی از پیام‌رسان بومی کاکائوتاک استفاده می‌کنند و در آمریکا نیز پیام‌رسان محبوب کاربران فیس‌بوک مسنجر است.
شورای عالی فضای مجازی نیز در مردادماه سال ۹۶ در مصوبه‌ای با هدف رفع انحصار پیام‌رسان خارجی تلگرام در کشور و ترغیب مردم به استفاده از ابزارهای بومی، ساماندهی فضای پیام‌رسان‌ها در کشور و حمایت از پیام‌رسان‌های بومی را به ۵ دستگاه مرتبط تکلیف کرد.
یک عضو شورای عالی فضای مجازی بابیان اینکه ۵ پیام‌رسان بومی توسط مرکز ملی فضای مجازی معرفی‌ شده‌اند و حداقل‌های مورد نیاز را برای ارائه سرویس دارند، گفت: زیرساخت‌ها برای سرویس‌دهی این شبکه‌ها فراهم است. در این زمینه تست‌هایی ظرف یک سال اخیر در مرکز ملی فضای مجازی انجام‌ شده است و مجموع این پیام‌رسان‌ها، توانایی پذیرش مجموع مشترکان فعلی ما را دارند.
وی افزود: بخشی از جمعیت ما هم‌اکنون روی این پیام‌رسان‌ها سرویس می‌گیرند و بخشی نیز هنوز به سراغ آن‌ها نیامده‌اند که ممکن است به این جمع‌بندی برسند که مهاجرت کنند. بر این اساس مهاجرت از یک پیام‌رسان به مجموع پیام‌رسان‌های دیگر، خللی در تعاملات آحاد جامعه ایجاد نمی‌کند و به نظر من این زیرساخت و پتانسیل وجود دارد.
جلیلی نام این ۵ پیام‌رسان مورد تائید مرکز ملی فضای مجازی را پیام‌رسان‌های «ویسپی»، «ای‌گپ»، «گپ»، «بیسفون پلاس» و «سروش» عنوان کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه