امنیت
سارا محمد علیئی۸:۰ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۶ مهر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های کلاهبرداری متنوع تر شده است. در نتیجه کاربران باید از حداقل دانش روز در مورد فضای مجازی و روش های سرقت اطلاعات کارت های بانکی آگاهی یابند. با اینکه بارها و بارها پلیس امنیت فضای مجازی به کاربران در مورد راه های پیشگیری از سرقت کارت های بانکی هشدار داده است، اما افرادی هستند که در دام کلاهبرداران می افتند.
Card Skimming به روشی از کلاهبرداری گفته می‌شود که در آن اطلاعات کارت بانکی سرقت خواهد شد. در این روش کلاه برداران با استفاده از نوار مغناطیسی سیاه رنگ پشت کارت بانکی، اطلاعات کارت قربانی را ذخیره و آن را بر روی یک کارت خام کپی می کنند. معمولا اسکیمرها از طریق وارد کردن رمز کاربر حتی توسط خود مشتری، رمز وی را کپی می کنند و در صورت دیگر جاعلان با استفاده از دوربین دستگاه خودپرداز به رمز کاربر پی می‌برند. البته در روش های پیشرفته تر امروزی بر روی صفحه کلید خود پرداز، صفحه ای عینا مشابه توسط سارقان قرار داده می‌شود که با وارد کردن رمز، اطلاعات سرقتی از کاربر تکمیل می شود.
البته اسکیمر در خودپرداز و دستگاه های کارتخوان کمی متفاوت است. در دستگاه های کارتخوان معمولا قابی عینا مشابه با دستگاه بر روی آن قرار داده می شود که به آسانی قابل تشخیص نیست و یا فروشنده با پنهان کردند دستگاه کارتخوان در زیر میز خود قصد دارد تا دستگاه اسکیمر را از دید مشتری پنهان نماید.
در خودپردازها پوشش پلاستیکی جدیدی برای محافظت از دریچه ورود کارت به دستگاه خود پرداز طراحی شده است که امنیت دستگاه را افزایش می دهد اما متاسفانه مواردی دیده شده که این قطعه نیز کپی شده و به عنوان یک اسکیمر بر روی خودپرداز ها نصب می‌شود.
یکی از روش های پیشرفته برای جلوگیری از این دزدی ها، روش‌های پیشرفته ی آنتی اسکیمینگ است. بانک ها در این روش حسگرهایی را در قسمت ورود کارت نصب می کنند که می‌تواند به هنگام ورود کارت فرد فعال شده و با ایجاد سینگال التراسونیک مانع استخراج اطلاعات به صورت سالم در اسکیمر شود، گفتنی است این عمل در هنگام خروج کارت نیز مجددا تکرار می‌شود. برای پیشگیری بانک‌ها موظف شده‌اند که از زبانه‌ای سبزرنگ ( آنتی اسکیمر) در محل ورودی کارت‌ها در دستگاه‌های خودپرداز استفاده کنند.
هشدار به شهروندان:
1- در هنگام وارد کردن کارت خود به دستگاه خودپرداز از قرار نگرفتن شی اضافی نصب شده بر روی دستگاه ( قطعه چسبانده شده قابل جداشدن، عدم شکستگی) اطمینان حاصل  کنید.
2- کارت بانکی خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید زیرا دادن کارت بانکی مطمئنا ارائه ی رمز را نیز در پی خواهد داشت.
3- رمز کارت بانکی را خودتان در دستگاه خودپرداز و یا کارتخوان وارد نمایید. در صورت عدم مشاهده دستگاه کارتخوان از فروشنده بخواهید دستگاه را برای انجام عملیات پرداخت، در اختیارتان قرار دهد.
4- خریدار از اعلام رمز خود با صدای بلند به فروشنده هنگام پرداخت وجه از طریق کارت‌خوان فروشگاه خودداری کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه