تکنولوژی
الناز فرجی۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ آبان

یک سیستم افکنش بسیار جالب تنها ز عکسهای سیاه و منشور برای نور افکنی تصویر تمام رنگی استفاده میکند . همکاری بین کالح دارتماوس و موسسه ی تحقیق دیزنی زوریخ میتواند در آینده به سیستم هایی منجر شود که وضوح عکس، تاثیر و رزولوشن را سبک و سنگین و عوض میکنند تا به نور افکنی های تمام رنگی دست یابند .
آنهایی که فیزیک را در حد ابتدایی مطلاعه کرده اند نمایش جدا شدن نور سفید از منشور و تشکیل رنگین کمان را دیده اند . این ایده ی دارتماوس و دیزنی چیزها را یک قدم فراتر برده و الگوریتم هایی برای دو پوشانه طراحی میکند ، تا یک تصویر تمام رنگی دلخواه را بازسازی کند ، در هر سمت منشور یکی . کل فرایند نصب حدود 30 دلار آمریکا هزینه میبرد ، البته اگر چاپگر لیزری را که برای چاپ پوشانه ها  در پشت نماها در نظر نگیریم .
اولین پوشانه از شکاف ها استفاده میکند تا الگویی ساخته شده از نور را بسازد که هنگام عبور از منشور رنگین کمان میشود . به عبارتی ساده تر، یک رنگین کمان برابر یک پیکسل از رنگ است . پوشانه یا ماسک بعدی تصویر را هنگام خروج از منشور بازسازی میکند ، و مانع هر رنگی در رنگین کمان میشود که در عکس وجود ندارد . این تیم در مدلشان سه رنگ تولید کردند ، قرمز ، آبی و سبز . بنابراین ماسک دوم آن قسمتی از طیف را که آبی و قرمز را نشان میدهد را مانع میشود تا رنگ سبز بسازد یا مانع سبز میشود تا بنفش بسازد .
با دست کاری مدل های ریاضی   سازنده ی دو عکس، محققان میتوانند انتخاب کنند که چه چیز را بهینه سازند، شفافیت عکس یا میزان نور بازگردانده شده . مشابها آنها میتوانند پوشانه ها را تاریک کنند تا عکس های مرجع ظاهر نشوند . تحقیق های بعدی از نورافکن های چند طیف نوری استفاده میکنند تا فراتر از مدل RGB کنونی شوند . نورافکن های دینامیک میتوانند با استفاده از LCD های درجه خاکستری رزولوشن بالا ساخته شوند تا پوشانه بسازند .
مولف دوم ، wojciech jarosz گرفتن و شبیه سازی تنظیمات بصری پیچیده را مطلالعه میکند و برخی از کارهایش در ساختن انیمیشن های کامپیوتری مانند tangled و big hero 6 استفاده شد . او  این سیستم نورافکنی سیاه و سفید را رگ تحقیقات اخیر میداند که کیفیت های نور مانند سایه، شکستگی یا تضعیف را دستکاری میکند تا افکت های بصری جالب یا گول زننده ای بسازد .
این نور افکن در 23 امین کنفرانس pacific درمورد گرافیک کامپیوتر و اپلیکیشان هایش در اوایل این ماه ارائه شد . مقاله ی کاملش ( pdf) در وبسایت dartmouth آماده است و کتابشناسی اش مرجع خوبی برای دیگر آزمایش ها و حقه های بصری است .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

آیا نور آبی ساطع شده از موبایل شما را شبها بیدار نگه میدارد؟ آیا این نور بر مقدار خواب و کیفیت آن تاثیرگذار است؟