سخت‌افزار
اندیشه سبز خزر۱۱:۰ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ بهمن

TSMC اعلام کرد که تاسیسات ساخت اولین تراشه‌ی 5 نانومتری خود را در تایوان آغاز کرده و قول داد این تراشه‌ها از سال 2020 به صورت تجاری در دسترس قرار گیرند، همچنین برنامه‌ای برای ارائه‌ی تراشه‌های 3 نانومتری در سال 2022 دارد.
این پردازنده‌های جدید کوچک در واقع تضمین می‌کنند که گوشی‌های هوشمند آینده همچنان کوچک و جمع و جورتر می‌شوند، در حالیکه عملکرد و عمر باتری بهتری را نسبت به مدل‌های امروزی ارائه می‌دهند.
قدرت پردازش این تراشه‌ی 5 نانومتری که اولین‌بار توسط IBM و Samsung در اواخر ژوئن نشان داده شد، قادر است 30 میلیارد ترانزیستور را در تراشه‌ای به اندازه‌ی ناخن فشرده کند که این دو تا سه برابر تعداد ترانزیستور در تراشه‌های 10 نانومتری است.
پردازشگر 5 نانومتری TSMC از لیتوگرافی ماورا بنفش استفاده می‌کند که نیازمند لیزر فوق‌العاده خوب گرا‌ن‌قیمتی است که اخیرا تنها به شکل تجاری در دسترس هستند. ترانزیستورهای کوچکتر با تراکم بیشتر به سازندگان اجازه می‌دهد تا بین عملکرد سریع‌تر، عمر باتری طولانی‌تر و یا تعادل بین سرعت و بهبود باتری حق انتخاب داشته باشند. یک تراشه‌ی 5 نانومتری ممکن است چهار برابر قدرتمندتر یا سریع‌تر از تراشه‌ای 10 نانومتری باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه