زندگینامه
رضا رزمی۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۲ مرداد

ایوان اشپیگل، مدیر عامل اسنپ‌چت در سن ۲۵ سالگی یکی از جوان‌ترین میلیاردهای دنیای تکنولوژی است. اشپیگل زمینه‌ خانوادگی خوب، تحصیلات و شبکه روابط گسترده‌ای داشته که در مسیر موفقیت به او کمک کردند اما شکست‌هایی هم خورده است که برایش تجربه‌های با ارزشی به جای گذاشتند. او ایده‌پرداز، طراح و یکی از موسسان کمپانی اسنپ‌چت است.


اشپیگل در خانواده‌ای مرفه و ثروتمند در کالیفرنیا بزرگ شده است و در منطقه پاسیفیک پالیسایدز در لس‌آنجلس روزهای کودکی‌اش را گذرانده است. او اولین فرزند خانواده است و پدر و مادرش که هر دو وکیل بودند در سال‌های نوجوانی‌اش از هم جدا شدند. پدر و مادرش اغلب در کلوپ‌های مختلف ورزشی و تنیس عضویت داشتند و سفرهایی به اروپا می‌کردند. خود او می‌گوید که زندگی کودکی‌اش در یک حباب شاد و زیبا گذشته است.
اشپیگل در سنین نوجوانی به علاقه خاصش به هیجان و رانندگی پی برد و وقت زیادی را با دوستانش به رانندگی می‌‌گذراند. اولین ماشین او یک کادیلاگ مدل ۲۰۰۶ بود اما این ماشین پرمصرف را به خاطر رانندگی زیاد عوض کرد. او از پدر و مادرش خواست که برایش "BMW 550i" اجاره کنند. ماشینی که ۷۵ هزار دلار قیمت داشت. زندگی مرفه او بعد از رسیدن به ثروت زیاد به خاطر موفقیت اسنپ‌چت ادامه یافت. او در سال ۲۰۱۴ خانه‌ای با قیمت ۳/۳ میلیون دلار در منطقه برنت‌وود خرید و زندگی در خانه پدری را بعد از سال‌ها ترک کرد.


زندگی راحت اشپیگل مسیر او را به سمت موفقیت تحصیلی و کاری باز کرد. اشپیگل در دانشگاه استنفورد طراحی محصولات خواند. در آنجا بود که با مورفی آشنا شد. مورفی، دانشجوی رشته ریاضیات دو سال از او جلوتر بود. این آشنایی زمینه دوستی و مشارکت آن‌ها را فراهم کرد. آن‌ها بعد از چند سال و صرف وقت اپلیکیشنی به نام «پیکابو» ساختند و بعدها اسم «اسنپ‌چت» را روی آن گذاشتند.
اشپیگل در سال‌های کالج و دانشگاه تجربه راه‌اندازی یک شرکت دیگر را داشت که با شکست کامل مواجه شده بود. او همچنین از کالج برادری (یک کلوب سنتی برای دوستی اجتماعی پسران و دختران در امریکا) اخراج شده بود. در رابطه عاطفی عمیق با دوست‌دخترش نیز شکست خورد. اتفاقاتی پشت سر هم که می‌گوید از آن‌ها درس گرفته و به او کمک کرده است بعد‌ها در راه‌اندازی شرکت اسنپ‌چت موفق عمل کند.

اپلیکیشن اسنپ‌چت ایده چه‌ کسی بود؟

اپلیکیشن اسنپ‌چت را ایوان اشپیگل، باب‌ مورفی و دیگر دوستشان، ریجی براون، ساختند. ماجرای مشهور و محبوب شدن این برنامه مثل چند کمپانی دیگر موفق چون فیس‌بوک با سر و صدای زیادی همراه بود. براون پرونده‌ای در دادگاه باز و ادعا کرد که ایده اولیه طراحی و ساخت اسنپ‌چت را او پیشنهاد داده است. براون می‌گوید که این لوگو را طراحی کرده و نام اولیه «پیکابو» را روی آن قرار داده است. اشپیگل در پاسخ ادعای براون می‌گوید که این موضوع صحت ندارد. اشپیگل می‌گوید که جرقه ساخت اپلیکیشن وقتی به ذهنش رسید که براون در چتی دوستانه به او گفت: «کاش عکس‌هایی که به این دختر می‌فرستم، بعد از چند ثانیه ناپدید شوند.» او در مصاحبه‌ای دیگر می‌گوید که ایده لوگوی اسنپ‌چت (با طرح روح) یک بعد‌ازظهر در حال کار در خانه پدری به ذهنش رسید. رنگ زرد لوگو هم بعدها برای این انتخاب شد که هیچ برنامه پیام‌رسان دیگری چنین رنگی را انتخاب نکرده بود.
بروان این پاسخ‌ها را رد کرده و به مشارکت سه نفری آن‌ها در ساخت این برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید که در آگوست ۲۰۱۱ توسط اشپیگل و مورفی کنار گذاشته شد. براون برای اثبات ادعایش چندین ایمیل، چت‌های گوگل و حتی متن پیامی را که پدر اشپیگل به مادر او فرستاده است، در پرونده قرار داده است. در این پیام پدر اشپیگل تایید می‌کند که ساخت اپلیکیشن حاصل یک همکاری سه نفره بوده است. اسنپ‌چت تمام ادعاهای براون را رد می‌کند و می‌گوید که همه آن‌ها بی‌اساس است.
براون در راه‌اندازی شرکت اسنپ‌چت نقشی نداشت و این اشپیگل و مورفی بودند که کمپانی را در سال ۲۰۱۱ تاسیس کردند. این برنامه طی شش ماه اولیه عرضه‌ عمومی توجه زیادی به خوب جلب نکرد اما بعد از چند ماه شروع به جذب مخاطبین کرد. اسنپ‌چت در روزهای اولیه با انتقادات زیادی هم روبرو شده بود. منتقدین و خانواده‌ها می‌گفتند که نوجوانان برای «سکستینگ» یا فرستادن عکس‌های سکسی از آن استفاده می‌کنند. اغلب کاربران این برنامه هم کم سن هستند و چون هر عکسی بعد از چند ثانیه ناپدید می‌شود، استفاده از آن را به این منظور بیش‌تر می‌کند. اشپیگل در مصاحبه‌ای این انتقادها را رد کرد و گفت که امروزه تصویر راه ارتباطی آدم‌ها با یکدیگر است. اگر کودکی بخواهد به پدرش موضوعی را نشان دهد از نقاشی استفاده می‌کند و این راه ارتباطی‌اش است. پس اسنپ‌چت استفاده‌های مهم دیگری هم دارد. بیش‌تر کاربران اسنپ‌چت بین ۱۳ تا ۳۴ سال سن دارند و روزانه ۱۰۰ میلیون نفر از برنامه رایگان آن استفاده می‌کنند. از این آمار ۶۵ درصد کاربران محتوای جدید در پلتفرم اسنپ‌چت ایجاد می‌کنند.
موفقیت برنامه اسنپ‌چت توجهات زیادی جلب کرده به طوری که فیس‌بوک در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد خرید آن را با قیمت سه میلیارد دلار مطرح کرد. موسسان اسنپ‌چت این پیشنهاد را رد کردند. نهایتا مدیران شرکت در سال ۲۰۱۵ موفق شدند ۵۳۸ میلیون دلار سرمایه جدید وارد شرکت کنند و ارزش آن را به جمعا ۱۶ میلیارد دلار برسانند. اشپیگل به آینده اسنپ‌چت امید زیادی دارد و می‌گوید: «تعداد انگشت‌شماری در جهان هستند که توانستند شرکتی مثل ما درست کنند.»
هنوز مسیر رشد و توسعه آتی اپلیکیشن اسنپ‌چت مشخص نیست اما اشپیگل علاقه زیادی به تغییرات دارد. او در نظر دارد که برنامه اسنپ‌چت را وارد حوزه موسیقی کند و بخش محصولات صوتی و تصویری به آن اضافه کند. اشپیگل برای تحقق ایده‌اش با ستاره موسیقی پاپ «تیلور سوئیفت» ملاقات کرده بود. او بعد از این دیدارها گفت بود که می‌خواهد کمپانی صوتی و تصویری «بیگ ماشین» را که محصولات سوئیفت را منتشر می‌کند بخرد. ایده‌هایی که هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌اند.

برچسب هاSnapchat'sEvan Spiegel
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

Snap در حال آماده‌سازی عرضه‌ی سهام اولیه‌ی خود به ارزش ۲۵ میلیارد دلار