به تازگی در پی انتشار خبری مبنی بر وجود ۵۵۵ هزار کانال تلگرامی، در کنار آن تحلیلهایی چون افزایش سرانهی مطالعه ایرانیان صورت گرفت. متن این خبر، از قول پژوهشگاه فضای مجازی کشور بدین شرح است:
«هر کاربر فارسی زبان به طور متوسط ۳۰ هزار مطلب از کانالهای تلگرام مطالعه کرده است که با فرض صرف حدود یک دقیقه وقت برای هر مطلب، این کانالها منجر به افزایش سرانهی مطالعه به میزان ۵۰۰ ساعت شدهاند.»
اما نکتهی اصلی که در اینجا مطرح میگردد آن است که آیا واقعا استفاده از تلگرام و خواندن مطالب انتشار یافته در آن را میتوان جزئی از روند مطالعه دانست؟