محبوب ترین ها
تکنولوژی
الناز فرجی۶:۳۰ - ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۶ مهر

سیستم لیزر کیوبست با راه حل های کنونی متفاوت است ، چون نسبت به ماهواره سخت نصب است ، که این باعث میشود که بیشتر خواسته شود . ناسا تیمی با شرکت فضایی el segundo تشکیل داده تا سیستم ارتباطی لیزری کیوبست را امتحان کند . در حالیکه این ماموریت با نام نمایش سنسوری و ارتباط بصری (OCSD) قبلا با موفقیت در چرخه قرار گرفته است ، این تیم در حال حاضر در حال کار کردن برای حل کردن مشکلاتش با سیستم کنترل حالت اش است . بزرگترین تفاوت بین یک سیستم OCDD و راه حل های لیزری فضایی کنونی ، مانند سیستم opals نصب شده در ایستگاه فضایی بین الملل ؛ این است که لیزر به سختی روی بدنه ی سفینه قرار میگیرد . نیازی به سوار کردن قطعه ی نگه دارنده نیست ، چون تمام سفینه میتواند به حالت مورد نظر بچرخد . این به سیستم لیزر این امکان را میدهد تا خیلی جمع و جور تر از راه حل های کنونی باشد . این آزمایش شامل قرار دادن یک ماهواره ی مینایتوری یه یک هدف خواهد بود ؛ سپس فرستادن و انتقال داده ها با میزانی حدود 200 مگابایت در ثانیه . متاسفانه ، با گزارش تیم مبنی بر وجود یک مشکل در سیستم کنترل حالت کیوبست ، شروع خوبی نداشتند . که باید در این مورد آزمایش صورت بگیرد . شرکت فضایی و هوایی El segundo در حال حاضر در حال کار کردن با ناسا برای حل این مشکل است .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۲۵ مهر

وقتی راجع به استخوان بندی خارجی میشنویم ، احتمالا یا به چیزی فکر میکنیم که کاربران ناتوان برای دوباره راه رفتن از آن استفاده میکنند یا چیزی که به انسان قدرت فراطبیعی میدهد . ولی پروژه ی اروپایی axo suit چیز دیگری را هدف گرفته ، یک استخوان بندی خارجی که به سالمندان این امکان را میدهد تا فعال باشند . برخلاف دیگر نمونه های استخوان بندی خارجی ، axo suit تنها برای دوره های کوتاهی پوشیده میشود و امکان انجام فعالیت های خاصی را میدهد . چیزهایی مانند نگه داری از باغچه، رساندن وسایل خرید به دست سالمندان بی تحرک تر و یا قدم زدن . موتور های این لباس نیرویی را به حرکات پا و دست کاربر میدهد ، مانند پدال های نیرو دهنده برای تقویت سواری دوچرخه سواران الکتریکی .
برای اینکه این تکنولوژی زیاد ترسناک نشود، میزان یاری الکتریکی بین 30 تا 50 درصد است . بنابراین بالا رفتن از محدوده ی موتور نه ممکن است و نه کسی مایل به آن است .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۲۵ مهر

ناحیه ی قرمز مشتری یک راز بزرگ گردان است که در آن طوفانی سریع بزرگتر از ابعاد زمین در حال وقوع است . عکس های با کیفیت جدید گرفته شده توسط تلسکوپ هابل دیدگاه تازه ای از آن نقطه ی قرمز یا نارنجی به دست ما میدهد ، همینطور خصوصیات جالب دیگری را در این غول گازی افشا میکند . این عکس ها که اولین مجموعه از مجموعه های پرتره های 4k سیاره های منظومه ی شمسی اند، موجی کمیاب از نیمه ی شمالی مشتری را نشان میدهند . این ویژگی " کمیاب" خوانده شده چون قبلا هم یکبار دیده شده بود . دهه های گذشته توسط سفینه ی voyager 2 ، اما از آن به بعد دیگر نه . 16 درجه از عرض جغرافیای زمین که بپیچیم ، توسط سیکلون ها و آنتی سیکلون ها احاطه شده و دانشمندان فکر میکنند که این موج ممکن است در لایه ای شفاف در زیر ابر تولید شود .
گلن اورتون از ناسا میگوید : " تا به حال ما فکر میکردیم که موج دیده شده از voyager2 یک اتفاق بود اما الان فهمیدیم که بسیار کمیاب است. "

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۵:۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۲۵ مهر

اگر یک اتومبیل میخواستید که در گل و سنگ هم مانند آسفالت خوب حرکت کند ، احتمالا جستجویتان را به 4WD ختم میکردید . پس چرا نباید راجع به اسکوترتان هم همینطور باشد ؟ روروک یا اسکوتر های eGroove از حالت راندن تمام الکتریکی چرخ ها استفاده میکند تا شما را به جلو هدایت کند و یک سخت افزار سنجش هم برای اینکه شما احساس راحتی کنید . اگر ما در حال نوشتن لیستی از برترین وسیله های نقلیه که دلمان میخواهد جاده را طی کنند باشیم ، فکر کنم تا تمامش کنیم جوهرمان تمام میشود . قبل از اینکه به این روروک الکتریکی فروتن برسیم . اما ذهن های پشت این سیستم نقلیه ی گروه پاریسی eGroove فکر میکنند جایی برای این اسکوتر وجود دارد که میتواند همه جا برود. در هر جاده ای ، با عملکردی آرام که تنها یک وسیله ی نقلیه ی الکتریکی میتواند به همراه داشته باشد . eGroove کمی ما را به یاد daymak beast بدون تعلیق و نیروی خورشیدی و با یک موتور الکتریکی فراتر از مدل استاندارد ( daymak یک مدل دو موتور در beast D دارد ) . eGroove یک موتور 250 وات در هر چرخ دارد که باعث میشود که همه ی چرخ ها در آسفالت ، گل یا حتی شن و ماسه برانند . این تایر های بزرگ قطعا برای کمک کردن در این محیط های پیچیده اند .

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۹:۳۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۲۵ مهر

وقتی پیشرفته ترین سنسور دوربین جهان را در کوچکترین بدنه ممکن قرار بدهید، نتیجه چیزی شبیه به RX1r Mark II خواهد شد! این هیولای کوچک 422 مگاپیکسلی به عنوان جانشین مدل RX1 (و RX1) سال 2012 بوده و یک دوربین عکاسی فوق العاده قدرتمند و البته گران قیمت است.
وقتی سونی دوربین RX1 را روانه بازار کرد، خیلی ها تردید داشتند که یک دوربین کامپکت 2000 پوندی چه ارزش خریدی می تواند داشته باشد. اما این دوربین که از دسترس بسیاری افراد دور بود، به شکل قابل تحسینی در ثبت عکس های فوق العاده با کیفیت، عالی عمل کرد. RX1r Mark II تقریباً از همان ظاهر بهره می برد و قیمتی 2131 پوندی(3300 دلاری) دارد. با این قیمت گران تر، شما قابلیت های جدیدی را در اختیار خواهید داشت که این دوربین را باز هم قدرتمندتر می کنند.
سنسور 42 مگاپیکسلی این دوربین مشابه چیزی است که در A7r Mark II بکار رفته و ما را تحت تاثیر قرار داده بود. یک منظره یاب جهشی OLED دوربین جدید سونی را برای علاقه مندان جدی عکاسی ایده آل می کند. نمایشگر LCD با قابلیت چرخش می تواند جایگزین بسیار خوبی برای نمونه تخت و ثابت در مدل قدیمی باشد.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۶:۳۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۲۵ مهر

به مریخ نورد Curiosity نگاه کنید. حالا به سایه آن در عکس گرفته شده هم نگاه کنید. متوجه چیزی نشدید؟
اگر به عکس دقت کنید سایه یک قطعه بزرگ و زیگ زاگی را می بینید که بنظر در مریخ نورد وجود ندارد. اما نگران نباشید هیچ موجود فضایی قصد شکار این مریخ نورد را در دشت های خالی سیاره مریخ ندارد! در واقع این مشکل به علت شرایط خاص عکاسی در فضا می باشد.
وقتی Curiosity از خودش عکس می گیرد تنها به دلیل غرور یا پیروی از مد نیست، این مریخ نورد با سلفی هایش به اپراتورهای واقع در زمین نشان می دهد که تمام قسمت هایش شامل چرخ ها و تجهیزات خارجی، سالم هستند.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴ جمعه ۲۴ مهر

سازمان هوانوردی فدرال اخیراً توصیه کرده که مسافرین باتری های اضافی به همراه خود نداشته باشند، این موضوع باعث نگرانی برخی افراد شده چرا که یک پرواز طولانی با یک گوشی یا تبلت خاموش واقعاً خسته کننده است!
این سازمان روز سه شنبه به خطوط هوایی اعلام کرد که به مسافرین خود بگویند از حمل باتری های لیتیوم یونی اضافی خودداری کنند، چرا که احتمال آتش گرفتن آنها وجود دارد. متاسفانه مشخص نشده که دقیقاً معنی باتری "اضافی" چیست.
به عنوان مثال شارژرهای پرتابل هم به نوعی از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند. از طرفی اگر یک پرواز طولانی در پیش داشته باشید(نظیر پرواز 19 ساعته و بدون توقف اخیر سنگاپور به مقصد نیویورک)، استفاده از گجت های الکترونیکی می تواند نجات بخش باشد.
خوشبختانه منظور سازمان هوانوردی فدرال باتری های شل و لق موجود در لپ تاپ یا گوشی های هوشمند بود. پایانه های موجود بر روی باتری های شل می تواند با سطح فلزی گوشی برخورد کرده و به علت برقراری اتصال کوتاه، آتش ایجاد شود.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴ جمعه ۲۴ مهر

در این مطلب قصد داریم به کارخانه تولید توالت در کشور مجارستان سری بزنیم و ببینیم چگونه تکنولوژی رباتیک به همراه کار دست انسان با هم ادغام می شوند تا توالت هایی زیبا و لوکس تولید شوند.
Villeroy & Boch یک کارخانه سرامیک سازی اروپایی با قدمت 267 ساله می باشد که توسط Alföldi Porcelángyár، بزرگترین کارخانه سرامیک سازی مجارستان در سال 1992 یعنی تنها چند سال پس از فروپاشی نظام سیاس و اقتصادی این کشور، خریداری شد. این کمپانی سوسیالیست در سال 1965 در شهر Hódmezővásárhely تاسیس به به یکی از بزرگترین کارخانه جات تولید تجهیزات سرویس های بهداشتی در منطقه تبدیل شد. این کارخانه نه تنها پس از تعویض رژیم در سال 1990 روی پای خود ایستاد بلکه در بحران اقتصادی بزرگ که از سال 2007 آغاز شد نیز جان سالم به در برد.

ادامه مطلب