محبوب ترین ها
تکنولوژی
مصطفی طبری۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ آبان

اگر درگیر دنیای وب مستری بوده و یا حداقل پیگیری برخی اخبار بوده باشید احتمالاً اسم PageRank را شنیده اید. پیج رنک در واقع فرمول مخصوص گوگل برای رتبه بندی سریع و دقیق نتایج هر جستجو می باشد. اما اکنون موتور جستجوی گوگل به فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی جدیدی دستیافته که آن را RankBrain می نامد. این قابلیت تفسیر 15 درصد از عبارت های جستجو را برعهده خواهد گرفت که تاکنون انجام پذیر نبودند. رنک برین با استفاده از سیستم تبدیل لغات به بردار یا نهادهای ریاضیاتی که گوگل از آنها به منظور پیدا کردن کلمات و عبارات مشابه کمک می گیرد، این کار را انجام خواهد داد.
به گفته گِرِگ کورادو سرپرست تیم تحقیقاتی گوگل، این تکنولوژی در زمینه ارائه و رتبه بندی نتایج جستجو حتی از مهندسین بخش جستجوی گوگل نیز بهتر عمل خواهد کرد.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۲۳:۰ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ آبان

سرفیس پرو 4 مایکروسافت احتمالاً با دستگاه های زیادی از اپل قابل مقایسه می باشد. این دستگاه ها می تواند شامل آیپد پرو، مک بوک ایر و شاید حتی آیپد ایر 2 باشد. اما بیایید ببینیم تبتل هیبریدی مایکروسافت در برابر مک بوک 12 اینچی باریک و جذاب اپل که جدیداً عرضه شده چه وضعیتی دارد.
ابعاد
Surface Pro 4 طولی 2 درصد بلندتر و عرضی 4 درصد بیشتر دارد و بطور کلی می توان گفت اندکی از نظر ابعادی بزرگتر از مک بوک جدید است.
ضخامت نمایش داده شده در عکس برای حالت تبلت است. اگر کاور کیبورد را به تبلت اضافه کنید این ضخامت تقریباً مشابه مک بوک و 13.2 میلی متر خواهد شد.
وزن
وزن سرفیس پرو در حالت لپ تاپ تقریباً 13 الی 15 سنگین تر از مک بوک می باشد که بستگی به نوع کانفیگ پردازنده انتخابی شما دارد.
کیفیت ساخت
هر دو دستگاه از بدنه ای تمام فلزی بهره می برند. در سرفیس از منیزیم و در مک بوک از آلومینیوم استفاده شده است.
اگر تایپ کاور سرفیس را هم مد نظر قرار دهیم باید بگوییم که اگرچه از جنس پلاستیک ساخته شده اما اصلاً احساس بی کیفیت بودن را القا نمی کند.

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ آبان

قبل از اینکه فضاپیمای مطالعه گر افق های پلوتو به مطالعات خود در مورد قمر های پلوتو دور از کمربند کوییپر پایان دهد چند تصویر از کوچکترین قمر پلوتو ,کربروس , انداخت.این تصویر عکس ها و پرتره های خانودگی 4 قمر دیگر پلوتو را تا اخر می گذشته تکمیل کرد.
این عکس که از فاصله 255000 مایلی از کربروس گرفته شده است نشان دهنده این است که جرم این قمر دو لپ دار شکل کمتر از 8 مایل(13 کیلومتر)در طولانی ترین نقطه آن و حدود 3 مایل (4.8 کیلومتر)در کوتاه ترین نقطه آن است.در مقایسه با بزرگترین قمر پلوتو,چارون,قطری به اندازه 751 مایل(1209 کیلومتر)دارد.نیکس و هایدرا ,2 قمر بزرگ بعدی پلوتو به صورت سراسری و تخمینی 25 مایل(40 کیلومتر)قطر دارند و استیکس که تقریبا هم سایز کربروس است در حدود 6-7 مایل (10-11 کیلومتر )میباشد.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۷:۳۰ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ آبان

یکی از ابزارهای کاربردی شخصیت اصلی بازی Assassin's Creed Syndicate یک طناب پرتاب کن است که بر روی مچ دستش قرار گرفته و امکان بالا رفتن از ساختمان های بلند را به او می دهد. اما آیا چنین دستگاهی در واقعیت هم وجود دارد؟
اگر از کالین فورز بپرسید به شما می گوید بله! این مخترع به عنوان بخضی از یک کار تبلیغاتی برای شرکت یوبی سافت، یک دستگاه طناب انداز را طراحی کرده که از یک محفظه حاوی گاز دی اکسید کربن برای هدایت طناب در مسیر مستقیم و یک وینچ موتوری برای بالا کشیدن شما بهره می برد. البته اگر فکر استفاده از این دستگاه به ذهنتان خطور کرده باید بگوییم که این طناب پرتاب کن بزرگ و کند بوده و برای تحمل وزن شما نیاز به یک حمایت کننده دارد.

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ آبان

منجمان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر ناسا در صورت خارجی k2 اش ، سیاره ای بسیار کوچک و سنگی را پیدا کردند که به دور یک white dwarf یا کوتوله ی سفید دور میچرخید . این اولین شی شناخته شده ای است که دور چنین ستاره ای میچرخد و وجودش به نظریه ی آلودگی اتمسفر کوتوله های سفید می افزاید .
شی مذکور در صورت فلکی خوشه قرار گرفته و بسیار کوچک است ( حداقل با استاندارد های کیهانی ) . به عنوان یک کوچک ستاره معرفی شده و اساسا از غبار و سنگ تشکیل شده که اندازه ی یک سیارک است . این شی دور یک ستاره ی بسیار قدیمی و ثقیل به نام کوتوله ی سفید WD 1145+017 میچرخد . زمانی مانند خورشید ما ، اشیا گسترش میابند تا قرمزهای غول پیکر را بسازند و سن آنها بالا میرود؛ و 50 درصد از موادشان را از دست داده و به اندازه ی زمین کوچک میشوند .
این شی کشف شده هر چهار و نیم ساعت یک بار دور WD 1145+017 میچرخد ، که این یعنی خیلی به این ستاره ی قدیمی نزدیک است . نزدیکی به نیروی جاذبه ی قوی و گرمای شدید کوتوله ی سفید باعث بخار شدن این کوچک ستاره میشود . کشف این مساله زمانی اتفاق افتاد که k2 روی صورت فلکی خوشه بین مه و آگوست 2014 متمرکز شده بود . منجمان تغییری بسیار کوچک در روشنایی کوتوله ی سفید مشاهده کردند ، نشانه ای واضح از شی ای که از جلوی این ستاره ی مرده رد میشد .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ آبان

یک سیستم افکنش بسیار جالب تنها ز عکسهای سیاه و منشور برای نور افکنی تصویر تمام رنگی استفاده میکند . همکاری بین کالح دارتماوس و موسسه ی تحقیق دیزنی زوریخ میتواند در آینده به سیستم هایی منجر شود که وضوح عکس، تاثیر و رزولوشن را سبک و سنگین و عوض میکنند تا به نور افکنی های تمام رنگی دست یابند .
آنهایی که فیزیک را در حد ابتدایی مطلاعه کرده اند نمایش جدا شدن نور سفید از منشور و تشکیل رنگین کمان را دیده اند . این ایده ی دارتماوس و دیزنی چیزها را یک قدم فراتر برده و الگوریتم هایی برای دو پوشانه طراحی میکند ، تا یک تصویر تمام رنگی دلخواه را بازسازی کند ، در هر سمت منشور یکی . کل فرایند نصب حدود 30 دلار آمریکا هزینه میبرد ، البته اگر چاپگر لیزری را که برای چاپ پوشانه ها در پشت نماها در نظر نگیریم .
اولین پوشانه از شکاف ها استفاده میکند تا الگویی ساخته شده از نور را بسازد که هنگام عبور از منشور رنگین کمان میشود . به عبارتی ساده تر، یک رنگین کمان برابر یک پیکسل از رنگ است . پوشانه یا ماسک بعدی تصویر را هنگام خروج از منشور بازسازی میکند ، و مانع هر رنگی در رنگین کمان میشود که در عکس وجود ندارد . این تیم در مدلشان سه رنگ تولید کردند ، قرمز ، آبی و سبز . بنابراین ماسک دوم آن قسمتی از طیف را که آبی و قرمز را نشان میدهد را مانع میشود تا رنگ سبز بسازد یا مانع سبز میشود تا بنفش بسازد .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۴:۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ آبان

طراحان تولید کننده ی اتومبیل فرانسوی ؛ رنالت، ماشینی مفهومی ساخته اند تا پنجاهمین سالگرد فوت معروف ترین معمار قرن بیستم، le corbusier ملقب به coupe corbusier گرامی بدارند . با کاپوت های بلند، کابین های شیشه ای کوتاه و و درهای دو سطحی در پشت ، coupe corbusier آمیزه ای از اشکال هندسی و زوایای گرد است که استایل اختصاصی این معمار بزرگ را منعکس میکند .
این مرد با نام چارلز ادورد جنرت گریس در ششم اکتبر 1887 در سوئیس متولد شد و بیشتر با نام le courbusier معروف است . ( تخلصی که بعد از مهاجرت به فرانسه و ساکن شدن در آن گرفت ) ، او مردی است که این ماشین مفهومی او را به عنوان یک معمار، یک طراح، نقاش و یکی از نخستین پیشگامان معماری مدرن گرامی میدارد . در طی فعالیت حرفه ای 50 ساله اش ، طراحی های ساختمان او در سراسر اروپا، هند و آمریکا ساخته شدند . امسال 50 امین سالگرد فوت او است .که در آگوست 1965 اتفاق افتاد .
رنالت میگوید : " تیم رنالت مفتخر است که یاد این معمار و طراح خلاق را که معماری را از نو اختراع کرد و آن را گسترش داد و در دسترس قرار داد ، گرامی بدارد . افکار و ساختار با ارزش او چیزی است که ما به اشتراکش میگذاریم . ایده های ساختار بصری ساده و خوشایند از منظر زیبای شناختی ؛ ظرافت های هندسی و تسلط هادی های نور در ساخت ماشین مفهومی coupe corbusier استفاده شدند .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ آبان

یک وسیله ی نقلیه ی خودکار که توسط محققانی در آلمان طراحی شده است ، سفری 2400 کیلومتری را از مرز آمریکا / مکزیک در nogales تا مکزیکو سیتی بدون هیچ راهنمایی از با دست انسان شروع کرده است . در حالیکه این سفر طولانی بیشتر در بزرگراه ها گذشت، این ماشین خودکار ، باید برای امنیت از قبل در خیابان ها ی شهر میکزیکو سیتی امتحان میشد تا بتواند طولانی ترین سفر وسیله ی نقلیه ی خودکار را در آمریکای لاتین کامل کند .
این ماشین خودکار پروژه ی مشترک تحقیقی دانشمندان دانشگاه ferie آلمان و دانشگاه نوادا، رنو است . این وسیله ، از سال 2011 استفاده اش در برلین مورد تایید قرار گرفته بود ، که از همین حالا در آزادراه ها و خیابان های شهراستفاده میشود . این وسیله همچنین در جاده های آمریکا و سوئیس امتحان شده است اما گردش در برخی مکان های مکزیکی میتواند چالش جدیدی برای محققان باشد .
این تیم یک سال را صرف آماده کردن این ماشین برای سفر حماسی اش کرد ، که شامل منطبق کردن پارامتر هایش برای چاله های زمین بود. ماه گذشته ، در همکاری با دانشگاه نوادا، رنو، برخی از اعضای تیم تحقیق داده هایی از 6000 کیلومتر آزادراه در بخش هایی از آمریکا و مکزیک فراهم کردند تا نقشه های هدایت کننده با جزئیات را برای این ماشین فراهم کنند .

ادامه مطلب