محبوب ترین ها
تکنولوژی
الناز فرجی۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ آبان

بشتر اسکنر های اثر انگشت یک جور کار میکنند ، نوک انگشت به سطح شیشه ای اسکنر فشار داده میشود . نور از بین شیشه به آن تابیده میشود و نوری که در بین شیار های کوچک و ظریف چاپ عکسی میگیرد. این سیستمی است که معمولا موثر است ، گرچه نمیتواند اثر انگشت هایی را که به خاطر سن یا آسیب صاف شده اند را بخواند، به علاوه توسط ژلاتین اثر انگشت گول زده شود . به همین دلیل است که دانشمندان از موسسه ی لانگوین پاریس اسکنری مورد اعتماد تر طراحی کرده اند که زیر سطح پوست را نگاه میکند .
این وسیله که توسط محقق فوق دکتری egidijus aukorius و پروفسور کلاد بوکارا ساخته شده ، از تکنیکی به نام پرتونگاری ارتباط بصری (oct) استفاده میکند. این وسیله از همین حالا در تصویر برداری پزشکی استفاده میشود و شامل تحلیل الگوهایی میشود که وقتی دو پرتو نور ترکیب میشوند رخ میدهند ؛ یکی از این دو پرتو به عنوان مرجع عمل کرده در حالیکه دیگری از نمونه ی زیستی میتابد . به این صورت اسکنر میتواند تصویر اثر انگشت داخلی قرار گرفته در نیم میلیمتری زیر سطح پوست را بگیرد ، که الگوی مانند بیرون را دارد به جز اینکه این یکی آسیب نمیبین

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۷:۳۰ - ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ آبان

احتمالاً از اگر یک زمان بخواهید یک کامپیوتر لینوکسی هوشمند طراحی کنید، از VoCore ابعاد کوچکتری نخواهد داشت! همین ابعاد کوچک باعث شده تا این کامپیوتر برای ساخت دستگاه های الکترونیکی ایده آل باشد.
این قطعه با مساحتی کمتر از 2.5 سانتی متر مربع در واقع یک کامپیوتر کامل است که از نسخه OpenWRT لینوکس بهره می برد. همچنین وای فای داخلی، قابلیت اضافه کردن USB و اتصال شبکه از دیگر امکانات این کامپیوتر فوق العاده کوچک هستند. VoCore همچنین تا 20 خط GPIO را پشتیبانی می کند.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۲ آبان

5 روز خسته کننده بعد از جدا شدن داروین ، تیم خورشیدی نیویتون رقیب هلندی اش تیم twente را شکست میدهد تا مدعی قهرمانی در world solar challenge باشد . این دو تیم در این سفر نیروی خورشیدی بزرگ شانه به شانه ی هم بودند و به طور قابل توجهی تنها با 10 دقیقه فاصله از هم در جای دور افتاده ی 3000 کیلومتری در استرالیا تمام کردند .
این دو تیم از هلند به سرعت موانع را در روز یکشنبه پشت سر گذاشتند و 47 تیم از 25 کشور مختلف در صدر چالش خورشیدی جهان 2015 در استرالیا جدا شده بودند . با یک باددم سالم حدود 24 کیلومتری ، تیم twente در ماشین خورشیدی قرمزش قهرمانان خورشیدی مانند Nuon در همان ابتدا هدایت میکرد . ولی با وجود ماشین aurun دانشگاه میشیگان که به آنها نزدیک شده بود ، این جفت به ترتیب در پایان روز مسابقه به جایگاه های سوم و چهارم دست یافتند .

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴ شنبه ۲ آبان

تویوتا از خودرویی تحت عنوان Mirai رونمایی کرده که علاوه بر سلول های سوختی هیدروژنی می تواند با استفاده از زباله هم کار کند.
Mirai در واقع نخستین خودروی تولید تویوتا می باشد که از فناوری سلول سوختی بهره می برد. فروش این خودرو از روز 21 اکتبر آغاز شده است.
تولید انبوه و آغاز فروش این خودرو دستاور کوچکی نیست. سلول های سوختی Mirai قادرند هیدروژن را به انرژی برق مورد نیاز موتور تبدیل کرده و بدین ترتیب به جای دود، بیرون آمدن بخار آب را از اگزوز خودرو شاهد باشیم. هیدروژن به عنوان یک سوخت جایگزین برای بنزین سالهاست که مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. در واقع چندین خودروساز دنیا در سال های گذشته برخی از مدل ها را با فناوری سلول سوختی بصورت محدود عرضه کردند که از این جمله می توان به مرسدس بنز اشاره کرد.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۲ آبان

21 اکتبر تبدیل به روزی شد که بالاخره توانستیم نسخه ای واقعی از هاوربورد افسانه ای و معروف که در فیلم "بازگشت به آینده" نمایش داده شده بود را ببینیم.
شرکت Arx Pax سرانجام هاوربورد پرنده Hendo hoverboard را در یک رویداد عمومی معرفی کرد که از نظر ظاهری و طراحی آینده نگرانه واقعاً نمی توان به آن ایرادی گرفت.
مدل اولیه Hendo 2.0 در بیلد بتا در واقع نسل جدید هاوربورد این شرکت است که در کمپین وب سایت کیک استارتر برای اولین بار معرفی شده بود. این بار شرکت سازنده با همکاری یکی از اسکیت بورد سوارهای حرفه ای به نام Tony Hawk طراحی این هاوربورد را تغییر داده و ظاهراً در این کار موفق هم بوده است.
نسخه جدید هاوربورد هندو برای حمایت کنندگان کمپین جذب سرمایه قدیمی نیز در دسترس خواهد بود. Hendo 2.0 کم سر و صداتر بوده و باتری آن دوام بیشتری دارد. همچنین تخته معمول تر، کنترل ساده تر و رابط اتصال USB از سایر ویژگی های نسل جدید این هاوربورد می باشند.
به گفته جیل هندرسون موسس کمپانی Arx Pax "موتور موجود در نسل دوم هاوربورد هندو قوی تر و بهینه تر بوده و قابلیت های جدیدی را برای استفاده به عنوان یک وسیله حمل و نقل ارائه می دهد."

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴ جمعه ۱ آبان

ESA ، Oxia planum را محل اصلی برای محل پرتاب و راه اندازی ماموریت مریخ exomars0218 اعلام کرده است . این ماموریت روسی-اروپایی به سیاره ی سرخ دومین ماموریت از برنامه های exomars است و هدفش نشان دادن تکنولوژی های جدید و جستجوی نشاننه های زندگی گذشته و فعلی در آنجاست . این ماموریت که شامل یک فضاپیما که به میتواند به آرامی روی سطح سیاره های بنشیند و یک راور است ، برنامه دارد تا در ماه مه 2018 پرتاب شود و در ژانویه ی 2019 فرود بیاید .
پروسه ی انتخاب که در دسامبر 2013 شروع شد ، در حال جستجوی یک ناحیه نزدیک خط استوای مریخی است که محل مناسب جستجویی در یک کیلومتر از منطقه ی فرود و دیگر هدف های جالب در دو کیلومتری دارد (1.2 مایلی ) . میتواند زمانی حدود 218 روز مریخی وقت بگیرد . قبلا چهار منطقه ؛ aram dorsum , hypanis vallis , mawrth vallis و oxia planum تحت نظر بودند و oxia planum حالا وعده دهنده ترینشان به نظر میرسد .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۲۱:۰ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳۰ مهر

ولوو فکر میکند که آینده ی وسایل نقلیه در ترکیب کردن و الکتریکی کردن است و با در نظر گرفتن سقوط دیزل volkswagen ، این فکر به نظر درست می اید . در حالیکه برخی از برند های دیگر تنهامیخواهند چند مدل چندگانه ارائه دهند ، ولوو مشتاق است تا الکتریکی سازی را تا تهش پیش ببرد . در بیانیه ای گفت که برنامه دارد تا اولین مدل تمام الکتریکی اش را در سال 2019بیرون دهد ( که میتواند به تسلا برسد ) .
این روند الکتریکی شدن با XC90 ساخته ی ماشین ساز سوئدی آغاز میشود . SUV اندازه ی طبیعی هم که شامل رانندگی تمام چرخه است ؛ یک مدل دوگانه با نام T8 twin engine ( موتور دوقولو ) دارد که هم شامل موتور الکتریکی و هم بنزینی میشود . با یک پک باتری آماده ، موتور الکتریکی و بنزینی ، xc90 t8 twin engine میتواند در حالتی تمام الکتریکی در ابتدا 26 مایل برود ، 112 mpge ( مایل بر حسب گالون ) و a 0 تا 62 مایل در ساعت از 5.6 ثانیه .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳۰ مهر

رفتار و فعل و انفعالات دو نوع از یاخته های عصبی در مغز به انسان ها و حیوانات با ساختن یک نقشه ی ذهنی از پیرامونشان توانایی غیر طبیعی ای در هدایت شدن میدهد . حالا به یک ربات چندین سلول مجازی به این شکل داده شده تا راه اطرافش را پیدا کند .
محققان در سنگاپور دو نوع از سلول هایی که در هدایت مغز استفاده میشوند با نام های سلول های شبکه و مکانی را شبیه سازی کرده اند و نشان دادند که آنها میتوانند کاری کنند تا یک ربات با چرخ های کوچک بتواند راهش را پیدا کند . به جای شبیه سازی فیزیکی سلولها، آنها یک مدل ساده ی دو بعدی از این سلول ها را در نرم افزار ساختند . این کار توسط haizhou li ، پروفسوری علم ، تکنولوژِی و تحقیق آژانس . (A*star)
لی در ایمیلی با همکاری هائوجین تانگ، دانشمند محقق در a star و یوان میالونگ ، یک دانشجوی فارغ التحصیل و اولین مولف نوشته ای در باب این کار مینوسید : " سلول های شبکه ای مصنوعی میتوانند سیستم نقشه سازی و هدایت قوی ای فراهم کنند . انسان ها و حیوانات توانایی ذاتی هدایت آزادانه و با تامل را دارند نه اینکه بدون تلاش باشد . " این کار مهم است چون پتانسیل واداشتن ماشین ها به تقلید کار های پیچیده تر مغز را نشان میدهد.

ادامه مطلب