محبوب ترین ها
تکنولوژی
مصطفی طبری۱۲:۰ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

یک محقق در زمینه هوش مصنوعی در امپریال کالج لندن روباتی تحت عنوان Giraffe طراحی کرده که قابلیت آموختن داشته و می تواند همانند یک انسان شطرنج بازی کند.
Matthew Lai از یک شبکه عصبی استفاده کرده که می تواند با استفاده از مثال ها آموزش داده شود. وی با در اختیار گذاشتن دیتابیس عظیمی شامل 175 میلیون عکس مختلف از بازی های شطرنج از روبات خواست تا شماره و نوع مهره ها، مکان قرارگیری آنها و مکانی که قادر به حرکت هستند را بررسی کند.
یک روبات شطرنج سنتی معمولاً مکان ها را ارزیابی کرده و از آن اطلاعات برای محاسبه بهترین حرکت استفاده می کند. Lai در عوض به روبات خود یاد می دهد تا با پیش بینی حرکات متوجه شود کدام یک از آنها حرکتی قوی یا ضعیف محسوب می شوند.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۹:۴ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

اگر قرار باشید چیزی سکانس های بدلکاری فیلم "ماموریت غیرممکن" را جذاب تر کند، آن سیستم فرود روباتیک خواهد بود.
DARPA سیستمی جدید را مورد آزمایش قرار داده که در آن یک هلیکوپتر از چهار پای حشره مانند بهره برده و قادر است بر روی سطوح ناهموار یا متحرک راحت تر فرود آید.
این پاهای بند بند و مفصل دار می توانند در حین پرواز در کنار بدنه هلیکوپتر قرار بگیرند و در زمان فرود نیز با استفاده از سنسورهای حساس به فشار خود بهترین زاویه را برای قرارگیری روی سطح مورد نظر، انتخاب کنند. به عبارت ساده تر، این هلیکوپتر در واقع یک عنکبوت پرنده است!
به گفته دارپا، این نمایش آزمایشی نشان می دهد که این هلیکوپتر قادر است دو برابر بهتر از تکنولوژی های موجود از روی سطح کوهستانی ناهموار تا شیب حداکثر 20 درجه فرود آمده و یا به پرواز در آید.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۵ شهريور

فرض کنید تماس گرفته و تقاضای یک لیموزین کرده باشید. پس از چند دقیقه یک خودروی لاکچری مرسدس بنز به مکان شما آمده و درب خود را برای شما باز می کند. با کمی کنجکاوی متوجه می شوید که این خودرو راننده ای ندارد. درون خودرو نشسته و به آرامی در مناطق شهری گردش می کنید و سپس در مقصد مورد نظر پیاده می شوید.
این تجسمی است که شرکت مرسدس بنز در سرش می پروراند و اگرچه هنوز چنین سرویسی راه اندازی نشده اما این شرکت بطور جدی این آرزو را دارد.
Dieter Zetsche مدیرعامل شرکت Daimler(کمپانی مادر مرسدس بنز) در مصاحبه ای با روییتر گفت: این آرزو یکی از اهدافی است که در حال توسعه آن هستیم. این نوع سرویس ها مشتریانی را هدف قرار می دهند که علاقه ای به رفت و آمد با خودروهای شخصی را نداشته و به دنبال یک سرویس حمل و نقل حرفه ای هستند.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۵ شهريور

دست روباتیک پیشرفته که بطور مستقیم به مغز متصل می شود، به یک مرد جوان امکان لمس دوباره اشیا را داد.
این دست مصنوعی که توسط آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز آمریکا طراحی شده، بخشی از پروژه تحقیقاتی در زمینه اندام های مصنوعی می باشد که توسط Darpa (سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ارتش ایالات متحده آمریکا) محسوب می شود.
مرد 28 ساله ای که پیوند دست بر روی وی انجام شده، بیش از یک دهه از مصدومیت ناشی از آسیب نخاعی رنج می برده است. الکترودهایی که در دست مصنوعی وی تعبیه شده اند بطور مستقیم با کورتکس حسی و حرکتی مغز او در ارتباط هستند. این موضوع باعث می شود تا وی علاوه بر امکان کنترل دست با استفاده از ذهن و حس خود، قادر باشد با انگشتانش نیز بطور جداگانه احساس لمس را تجربه کند.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۵ شهريور

بالاخره واقعیت مجازی به لطف جایزه Emmy که به یک اثر تولید شده برای هدست واقعیت مجازی Oculus Rift DK2 اهدا شد، رنگ و بویی جدی به خود گرفت. Sleepy Hollow که با همکاری Fox و شرکت Secret Location تولید شده، در بخش رسانه اینتراکتیو، تجربه کاربری و طراحی ظاهری برنده شد. این محتوا که در نمایشگاه Comic-Con معرفی شد به هزاران کاربر هدست Oculus Rift این امکان را می دهد تا ببنید وقتی سر از بدنشان(مانند سوار بی سر) جدا شده باشد، چه اوضاعی خواهند بود. اگر شما هم از عینک Rift DK2 بهره می برید، می توانید این محتوا را در Oculus Share مشاهده کنید.

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۵ شهريور

گوگل از قبل کسی را داشته که قسمت تکنیکی پروژه ی ماشین خودکارش را اداره کند ، اما کارهای مربوط به صفحه گسترده و چنین چیزهایی چه میشود؟ این یک کار بسیار جدی بیزینسی است. بهمین دلیل است که شرکت ، کارآزموده ی صنعت اتومبیل سازی، جان کرفیک را استخدام کرده است تا رئیس اتحادیه ی وسایل نقلیه ی خودکار باشد . کرفیک چند سابقه ی کاری دارد، قبلا برای فورد کار کرده و بیزینس ماشین هیوندای آمریکا را به مدت پنج سال اداره کرده بود. اینها به همراه مسئولیت سابق کرفیک برای جایگزینی سیستم دستی با تبلت در hyundai equus. قبل از گرفتن این تصمیم در سال بعد .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۹:۳۰ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۵ شهريور

ما آنقدر به تکنولوژِی وابسته شده ایم که گاهی فکر میکنم نمیتوانم بدون آن زندگی کنم .
اما ما اینکار را انجام دادیم، حدود یک ماه در جاده ی سنت جیمز ، یک مسیر باستانی زیارتی در اسپانیا کاملا بدون ارتباط و اتصال بودیم . این سفر در جاده ی 470 مایلی ( 760 کیلومتر) به ما این امکان را داد تا طبیعت را حس کنیم، روحمان را سبک کرد و به یادمان آورد که زندگی بدون گوشی های موبایل و وسایل دیگر تکنولوژی چه حسی دارد .
اما اگرچه تصور زندگی ساده ی بدون تکنولوژی وسوسه بر انگیز است ، اما در واقعیت بسیار پیچیده است . پیاده روی طولانی بدون ساعت مچی احساس نا امنی، استرس و ترس میدهد . و استفاده ی بقیه از تکنولوژی در همان زمان باعث میشد دوری از آن برایم غیر ممکن باشد .
جاده ی سنت جیمز یا ال کامیتو د سانتیاگو ، همان نامی که در اسپانیا معروف است، یک سری جاده است که همه با هم به کلیسای جامع سانتیاگو د کمپستلا در شمالی غربی اسپانیا میرسند . معتقدند که این کلیسای جامع باقیماندگان حواریون سنت جیمز است . ده ها هزار نفر از مردم سالانه در این جاده ها قدم میزنند، برخی به عنوان عملی روحانی و برخی به خاطر سرگرمی و توریسم .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۶:۶ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۵ شهريور

رئیس سابق گوگل، اریک اشمیت ، ممکن است دیگر این کشتی را در mountain view نراند اما وقتی صحبت از آینده ی تکنولوژی میشود، یکی از خود رای ترین افراد معروف مربوط به تکنولوژی است .
در روز شنبه ، مدیر اجرایی alphabet ، نظری را تحت موضوع هوش مصنوعی در وبسایت bbc پخش کرد . اگرچه این مقاله با نظرهایی مشابه نظر های اشمیت در مورد هوش مصنوعی پر شده است ، چند تا از نظر ها نگاه کورکورانه ای به یکی از رقبای پیشرو گوگل داشتند : اپل .
مخصوصا به نظرمیرسد که اشمیت سرویس هایی مانند apple music را هدف گرفته است . سرویس جالب موزیک اپل که توسط موزیسین ها و دی جی ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است .

ادامه مطلب