محبوب ترین ها
تکنولوژی
مصطفی طبری۲۲:۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد

سال 2015 هم از نیمه گذشت اما هنوز هم خودروهای پرنده را در خیابان ها نمی بینیم. اما این بدین معنی نیست که کمپانی های مختلف در حال تلاش برای تولید هر چه زودتر این خودروها نیستند. در جدیدترین طرح مفهومی که از یک کمپانی فعال در این زمینه منتشر شده خودروی Terrafugia TF-X را می بینیم که قادر است از هر مکانی پرواز کند.
در این خودرو از دو پره چرخشی هلیکوپتر استفاده شده و بطور کلی شباهت هایی با مدل Transition این کمپانی که در سال 2012 معرفی شد، نیز دارد. Transition از دو بال مشابه هواپیما بهره می برد و در جریان یک تست، واقعاً پرواز کرد.
اما مدل جدید به لطف سیستم پروازی جدید تنها به یک لانچ پد هلیکوپر با قطر حداقل 30 متر نیاز دارد و برخلاف مدل پیشین نیازی به یک باند پرواز بلند ندارد. این موضوع خصوصاً در شهرهای بزرگ دارای اهمیت زیادی است.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد

سونی قصد دارد وارد صنعت پهبادسازی شود، اما نه به آن دلیلی که احتمالاً شما به آن فکر می کنید. بخش موبایل سونی قصد دارد با همکاری شرکت روباتیک ژاپنی ZMP برند Aerosense را تاسیس کنند. یک سرویس جدید که خدمات نظارتی و بازرسی را برای کسب و کارهای مختلف ارائه می کند.
براساس یک مصاحبه مطبوعاتی بنظر می رسد ZMP قصد دارد روبات ها و تکنولوژی های هدایت خودکار را در این پروژه با خود بیاورد و سونی هم سنسورهای تصویری و تخصص هایش در زمینه ارتباطات از راه دور را در این پروژه استفاده کند.
به گفته هیروکی توتوکی، مدیر بخش اسمارت فون سونی، این شرکت ژاپنی به دنبال فرصت های جدید برای توسعه هر چه بیشتر نوآوری ها و محصولات خودش است و این سرویس یکی از جاهایی خواهد بود که سونی از توانمندی های خودش در جایی به غیر از گجت های معمول استفاده خواهد کرد.

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۹:۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد

این روزها ما همه چیز را بصورت سه بعدی چاپ میکنیم . پوست، جمجمه، ماشین و حالا اجاق گاز. در حرکتی خطرناک و خوشمزه که نزدیک به چاپ سه بعدی غذاهاست، اجاق سه بعدی Pyra ادعا میکند " که اتخاذی نو آورانه و مدرن از اجاق گاز معمولی " است که طراحان و مهندسین را به چالش میکشد تا درباره ی روشی که محصولات طراحی و ساخته میشوند جور دیگری فکر کنند. Pyra نه تنها به روشی نوآورانه تولید میکند، به طور خاص از پلاستیک های مهندسی چاپ سه بعدی استفاده میکنند ، بلکه غذا را به روشی بدیع با سیستم پیچیده ی هواکشی که هوای داغ را میچرخاند و پخش میکند ، میپزد. که به این ترتیب دمای یکدستی را به همه ی سطوح غذای مورد نظر میرساند.

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۶:۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد

مرد بیونیک هر روز بیشتر و بیشتر از محدوده ی علمی تخیلی پیشروی میکند و به سمت واقعیت می آید ، به خصوص حالا که اولین پیوند چشم بیونیک دنیا به طور موفقیت آمیزی بر روی مرد انگلیسی 80 سال ای که از دژنراسیون ماکولا (AMD) به خاطر سنش رنج میبرد، انجام شد. این عمل که در بیمارستان چشم منچستر رویال انجام شد ، بینایی ری فلین که قبلابه مدت طولانی دید مرکزی نداشت را بازگرداند. یعنی در حالیکه هنوز دید پیرامونی داشت، قادر به وارد کردن شماره های کارت خود برای خرید یا در بانک نبود. یا اینکه نمیتوانست فرق علف را از گل در حین باغبانی تشخیص دهد.
اما حالا دو هفته بعد از جراحی ماه قبل، فیلن نشان میدهد که عوض کردن شبکییه ی چشم خودش با یک شبکیه ی مصنوعی به نام argus 2 موفقیت آمیز بوده است. آزمایش های کلینیکی این هفته انجام شد و او قادر بود تشخیص دهد که یک سری خط های سیاه و سفید روی صفحه ی کامپیوتر به صورت عمودی ، افقی و مورب چیده شده اند . کاری با وجود AMD قادر به انجامش نبود.

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

بعد از چند هفته تحقیق خودکفا ، برنامه ی SpaceX الون ماسک رسما یک پایه را به عنوان مقصر احتمالی انفجار موشک CRS-7 در ماه گذشته اعلام کرد. درست است، یک قطعه ی پولادین با دو فوت بلندا و قطر اینچی مسئول انفجار بزرگ این موشک و بارش به قطعات ریز شد. در یک به روز رسانی توسط خود SpaceX ، تولید کننده ی هوا و فضایی میگوید که ساعت های زیادی را صرف تحلیل داده های پرواز و جور کردنش بر علیه سیستم موشک کرد تا به " تخمین های ابتدایی و اصلی" برسد. اگرچه spacex تصمیم دارد تا تحقیقات را ادامه دهد ، اما مطمئن است که این پایه ی معیوب که در حین صعود موشک ترکید، دلیل اصلی این انفجار است. همچنین گزارش میکند که چندصد پایه در هر ماموریت پرواز میکنند ، و هر کدام طوری طراحی شده اند که تا 10000 Ibs قدرت را بپذیرند. متاسفانه در مورد CRS-7 این پایه با تنها 2000 Ibs نیرو از کار افتاد .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۲۱:۰ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

ما از دوره ی تاریک تکنولوژی دهه ی 80 راه درازی را آمده ایم ، دهه ای با تلوزیون های بزرگ و سنگین و فلاپی دیسک که همیشه آماده ی شکستن بودند. به سرعت به سال 2015 آمدیم. و خوشبختانه تکنولوژی دیروز با معادل هایی سریع تر و قابل حمل تر عوض شده اند . آماده شوید تا نگاهی به عقب به محصولاتی بیاندازیم که از دهه های قبلتر می آیند. ( به خاطر تجدید خاطرات ) همینطور آنها را با همتاهای سریع تر و کمتر سنگین مدرنشان مقایسه میکنیم.
1. تکامل شارژر تلفن
ما همه این را تجربه کرده ایم . لحظه ای که شما بیرونید ، سرکار یا در یک جای دور برای تعطیلات که تلفن خاموش میشود. و هیچ وسیله ای برای شارژ کردن دستگاهتان ندارید. و برنامه هایتان را از دست رفته و خراب شده میبینید. در حالیکه شارژر های قدیمی یک توده ی سیم بزرگ را به یاد می آورند که باید در خانه جا گذاشته شوند، شما حالا میتوانید یک شارژر جالب کوچک قابل حمل را که در کوچک ترین اندازه ها جا میگیرد ، با خودتان داشته باشید که شما را همیشه در دسترس نگه میدارد.
2. از کاست تا ام پی تری پلیر

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

همین چند سال پیش ، فکر این که هکر ها بتوانند ماشین ها را از کار بیندازند فقط یاوه سرایی اغراق آمیز کسانی بود که از تکنولوژِی ترس داشتند اما حالا با کنترل دیجیتالی که در هر سیستم خودرویی وجود دارد ، از in-dash گرفته تا موتور و کنترل ترمز ، در سو استفاده بازتر و بازتر میشود. و دو مهندس نرم افزار سر زده وارد قضیه شدند ، و در حالی که به راحتی در اتاق پذیرایی خانه ی خود بودند، باعث شدند یک جیپ کروکی کاملا ترمز کند.
چارلی میلر و کریس والاسک با نویسنده ی wired ، اندی گرینبرگ تماس گرفتند تا توضیح دهد چگونه اتصال داخل ماشین ها میتواند آنها را در برابر سو استفاده هایی فراتر از ور رفتن با رادیو بی دفاع بگذارد. این دو نفر فهمیدند که Uconnect ، سیستم شبکه شبکه ی infotainment در وسیله های fiat chrysler ، قابلیت آسیب پذیری دارد که امکان دسترسی بی مانندی را به وسیله ی نقلیه میدهد.

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۹:۳۴ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

باتوجه به اینکه انگلستان، آمریکا و سایر کشورها در حال آماده شدن برای حضور ماشین های خودران در جاده های خود هستند، تغییرات در قوانین عبور و مرور آنها نیز قابل پیش بینی خواهد بود.
امروز، وزارت حمل و نقل قوانین جدید را برای آزمایش ماشین های خودران(یا نیمه خودران) در جاده های انگلستان اعلام کرد.
بسیاری از بخش های این قوانین برای اتوموبیل های معمولی هم وجود دارند، به عنوان مثال لزوم بیمه بودن و کسب صلاحیت حضور در جاده ها اگر ماشین عمری بیشتر از 3 سال داشته باشد. ماشین ها و رانندگانشان باید از قوانین ترافیکی فعلی انگلستان نیز تبعیت کنند.

ادامه مطلب